Abstract:
تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی است که بهصورت میدانی اجرا شده است. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش شاملِ معلمان ورزش در مناطق محروم بودند. برای اجرای کار از روش نمونهگیری هدفمند و با رویکرد نمونهگیری همگون و درعینحال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری استفاده شد. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد 15 مصاحبه در این خصوص انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل موضوعی استفاده شد. بر اساس نتایج، 5 عامل جسمی، روانی، تربیتی، آموزشی و ورزشی در بیعدالتی در ورزش مدارس مناطق محروم تأثیرگذار است. به مدیرانِ فعال در این زمینه پیشنهاد میشود با رفع مشکلات پیشِ روی ورزش مدارس در مناطق محروم ازجمله اختصاص بودجۀ بیشتر، نیروی انسانی باانگیزهتر و امکانات بیشتر شرایط شرکت دانشآموزان این مناطق را در فعالیتهای ورزشی بیشتر کنند.
The present study was conducted to analyze the lived experience of sports teachers from injustice in sports in schools in deprived areas with a combined approach. In terms of applied purpose, the present study was a research method mixed with consecutive exploratory type and survey collection method. The statistical population in the qualitative section includes sports teachers in deprived areas; these individuals were purposefully selected for qualitative interviews on the subject of research (15 interviews with 15 people and continued to the point of theoretical saturation). The statistical population of the quantitative section is the same as the qualitative section group with more numbers. Out of 181 research samples, 167 correct questionnaires were analyzed. The data collection tool in the present study was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. In order to analyze the data of the present study, coding in the qualitative part and structural equation method in the quantitative part were used. In the qualitative part of the research, it was found that the categories were extracted in the form of 28 concept codes and 5 main categories. In the quantitative part, it was found that all 5 main categories of research (physical, psychological, educational, training and sports) have a good fit. Relevant principals are suggested to increase the conditions for the participation of students in these areas in sports activities by solving the problems of the progress of school sports in deprived areas, including allocating more budget, more motivated manpower and more facilities.