Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مطالعهٔ ویژگیهای عناصر برنامهٔ درسی آموزش علوم پایهٔ ششم ابتدایی مبتنی بر روش STEAM انجام شد. این مطالعه در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی هدایتشده با نمونهگیری هدفمند (معیاری) و ازطریق مصاحبهٔ نیمهساختاریافته با 23 نفر از صاحبنظران حوزهٔ مطالعات برنامهٔ درسی و معلمان پایهٔ ششم ابتدایی انجام گرفت. تجزیهوتحلیل متن مصاحبهها بهصورت دستی و همزمان با جمعآوری دادهها انجام شد. اعتمادپذیری یافتهها با استفاده از غوطهوری و مطالعهٔ مکرر و بازنگری مشارکتکنندگان و خبرگان بهدست آمد. با استناد به عناصر برنامهٔ درسی پیشنهادی اکر ده عنصر در این پژوهش موردمطالعه قرار گرفت. طبق نتایج تحقیق، برنامهٔ درسی آموزش علوم مبتنی بر روش STEAM موانع سنتی جداکنندهٔ پنج حوزهٔ یادگیری را برطرف کرده است و این حوزهها را برای دستیابی به یادگیری مبتنی بر اهداف برنامهٔ درسی یکپارچه و منسجم ساخته است و بر اصل خلاقیت و ایدهپردازی تکیه دارد.
The aim of this study was to study the characteristics of the elements of the sixth grade elementary science curriculum based on the STEAM method. The present study was conducted in the academic year 2020-2021 with a qualitative approach and content analysis method guided by purposive sampling (standard) and through semi-structured interviews with 23 experts in the field of curriculum studies and sixth grade elementary teachers. The text of the interviews was analyzed manually and simultaneously with data collection. The reliability of the findings was obtained using immersion and repeated study and review by participants and experts. Based on the elements of Akker's proposed curriculum, ten elements in this study were studied. The results showed that the STEAM-based science education curriculum removes the traditional barriers separating the five areas of learning and integrates these areas to achieve learning based on the objectives of the curriculum and relies on the principle of creativity and ideation.