Abstract:
بهطورکلی دلبستگي را ميتوان جوّ هيجاني حاكم بر روابط كودك با مراقبش تعريف كرد. اینکه كودك مراقب خود را كه معمولاً مادر اوست، ميجويد و به او ميچسبد، مؤيد وجود دلبستگي ميان آنها است. نوزادان معمولاً تا پايان ماه اول عمر خود شروع به نشان دادن چنين رفتاري ميكنند و اين رفتار براي تسريع نزديكي به فرد مطلوب طراحیشده است. سلامت روانی انسان به عقیده اسکینر معادل با رفتار منطبق با قوانین و ضوابط جامعه است، و چنین انسانی وقتی با مشکل روبهرو شود تا هنگامیکه از طریق جامعه هنجار تلقی شود، از طریق شیوه اصلاح رفتار برای بهبودی و به هنجار کردن رفتار خود و اطرافیانش بهطور متناوب استفاده میجوید. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با نقش واسطهگری سلامت روان در معلمان شهر یاسوج بود. برای دستیابی به این هدف نمونهای شامل 198 نفر از معلمان شهر یاسوج از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار استفاده شده شامل پرسشنامه سلامت عمومی، دلبستگی هازن و شیور و خودتنظیمی میلر و برون بود. یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی اجتنابی (t=50/04, p=0/001) و ایمن (t=-2/49, p=0/013) میتوانند سلامت روان را بهطور معنیداری پیشبینی کنند. درنهایت سلامت روان، میانجی رابطه بین سبک دلبستگی است.
in general, attachment can be defined as the emotional atmosphere that governs a child's relationship with his caregiver. the fact that the child seeks and clings to the caregiver, who is usually his mother, confirms the attachment between them. babies usually begin to show such behavior by the end of the first month of life, and this behavior is designed to accelerate intimacy with the desired person. according to skinner, human mental health is equivalent to behavior that conforms to the rules and regulations of society, and such a human being when faced with a problem until it is considered normal by society, through behavior modification to improve and normalize the behavior of himself and others around him. it is used intermittently. the aim of this study was to investigate the relationship between attachment styles and the mediating role of mental health in teachers in yasuj. to achieve this goal, a sample of 198 teachers in yasuj was selected through available sampling. the instruments used included a general health questionnaire, hazen and shaver attachment, and miller and bron self-regulation. the results showed that avoidant attachment style (t = 04.50, p = 0.001) and safe attachment (t = 49/49, p = 0.013) can significantly predict mental health. finally, mental health mediates the relationship between attachment style.