Abstract:
بیکاری و کمبود فرصت ها ی شغلی از مشکلات اصلی روستاها، به ویژه در بین جوانان روستایی است. کاهش شاغلان بخش کشاورزی این واقعیّت را نشان می دهد که در آینده، افزایش اشتغال در نواحی روستایی در گرو توسعه ی بخش های صنعت و خدمات است. کارآفرینی به عنوان موتور توسعه ی اقتصادی، می تواند یکی از راهبردهای اصلی حلِّ مشکلات روستایی، متنوّع سازی اقتصاد و استفاده ی بهینه از منابع روستاهای کشور باشد. گردشگری یکی از بزرگ ترین و سریع ترین صنایع در حال رشد است، درنتیجه تقاضاهای جدید گردشگران و نیاز به تنوّع محصولات و مقصدهای گردشگری، زمینه ای برای توسعه ی کسب و کارها، به ویژه کسب وکارهای کوچک و متوسّط و توسعه ی کارآفرینی فراهم می آورد. هم دولت و هم مردم بومی گردشگری را به عنوان یک منبع بالقوه اشتغال زایی و عامل رشد اقتصادی برای جوامع بومی محسوب می کنند. صنعت گردشگری با ایجاد فرصت های شغلی جدید موجب تقویت موقعیت مردم بومی در جامعه و استقلال اقتصادی می شود. توسعه گردشگری قومی و عشایری همچنین موجب بهبود سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت ها و افزایش درآمدهای مردم محلی می شود. گردشگران سفر کرده به مناطق قومی و عشایری، پول بیشتری برای خرید سوغات و اقامت در چنین مناطقی می پردازند، بنابراین گردشگری قومی و عشایری یک ابزار مهم توسعه اقتصادی است.
unemployment and lack of job opportunities are one of the main problems of villages, especially among rural youth. the decrease in agricultural sector workers shows the fact that in the future, increasing employment in rural areas depends on the development of industry and service sectors. entrepreneurship as an engine of economic development can be one of the main strategies for solving rural problems, diversifying the economy and optimally using the resources of the country's villages. tourism is one of the largest and fastest growing industries, as a result of the new demands of tourists and the need to diversify tourism products and destinations, it provides a basis for the development of businesses, especially small and medium businesses, and the development of entrepreneurship. . both the government and the indigenous people consider tourism as a potential source of employment and economic growth for indigenous communities. by creating new job opportunities, the tourism industry strengthens the position of local people in society and economic independence. the development of ethnic and nomadic tourism also improves investment, infrastructure development and increases the incomes of local people. tourists traveling to ethnic and nomadic areas pay more money to buy souvenirs and stay in such areas, so ethnic and nomadic tourism is an important tool of economic development.
Machine summary:
6 Csapó, 2012 7 -Richards 8 - Canadian Tourism Commission 9 CTC, 2003 10 Raj, 2003 11 Singh, & Rao, 2010 12 Csapó, 2012 ١٣امين بيدختي، شريفي و توکلي، ١٣٩٢ گردشگري فرهنگي ضمني: زماني اتفاق مي افتد که فرهنگ يک عامل انگيزشي جهت سفر براي گردشگران نيست و عمدتا بازديد به 14 دليل جاذبه هاي فرهنگي نيست .
ايران يکي از ده کشور اول جهان از نظر جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي، طبيعي و مردم شناسي است و اين منابع عظيم و امکانات بالقوه فراوان ، زمينه مناسبي را براي برنامه ريزي جهت توسعه گردشگري در مناطق مختلف کشور فراهم آورده است .
در اين بين قلمروهاي کوچ و استقرار عشاير ايران از نظر جاذبه هاي مختلف و به ويژه وضعيت متنوع طبيعي و فرهنگي داراي شرايط بسيار مناسبي براي توسعه گردشگري در کشور است .
مظاهر زندگي عشايري در طول تاريخ در همه شئون ايران نفوذ داشته است هر چند با ورود مدرنيسم دستخوش تحولاتي گرديده است ٥٩، اما عشاير به شيوه اي باورنکردني طي قرنها و سال هاي طولاني اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و اين اصالت به جاذبه اي براي صنعت گردشگري تبديل شده است .
وجود تعداد زيادي از ايلات و عشاير در مناطق مختلف کشورمان ، مي تواند زمينه اي براي رشد و توسعه صنعت گردشگري و ٥٨لطفي و همکاران ، ١٣٩٠ ٥٩پاپلي يزدي و سقايي، ١٣٩٢ گردشگري عشايري باشد، ولي با بررسي تجارب و شرايط موجود مي توان اذعان داشت که اين مهم در زمينه ي عشاير با وجود پتانسيل 60 هاي بسيار بالاي اين بخش مورد غفلت واقع شده است .
Keywords: tourism, rural areas, economic growth, entrepreneurship