Abstract:
مطالعات نشان میدهد که بازار داخلی فرش دستباف در ایران تا کنون نتوانسته است در بخش بازاریابی خود مطلوب عمل نموده و بعنوان یک محصول دارای نام و نشان تجاری به حساب آید. براین اساس و ازدیدمشتریان، این نوع فرش بر پایه یک سری نامهای تجاری منتقل شده از
قدیمالایام، شناخته میشود. این در حالیست که رقیب نزدیک آن (فرش ماشینی) تا حدی مطلوبتر
عمل نموده و برندسازی را بعنوان یکی از راهبردهای افزایش موفقیت، بکار گرفته است. لذا به
منظور تسری این راهبرد به فرش دستباف، نیاز به مطالعات و بررسیهای بیشتری است. در همین
راستا هدف اصلی این پژوهش آن است تا با بررسی وضعیت بازاریابی فرش دستباف ایرانی، راههای
ایجاد، توسعه و جایگاهیابی برند لازم برای آن را مورد بررسی قرار دهد. این مهم از طریق برندسازی
نظاممند قابل دستیابی است. در همین رابطه واحدهای تولیدی منتخب غرب کشور از مزیت لازم
برای این منظور برخوردار هستند. هدف از انتخاب این بخش از کشور، وجود تولیدکنندگان متعدد
فرش دستباف میباشد. جامعه آماری پژوهش را واحدهای تولیدی و فروشندگان فرش دستباف در
استانهای کرمانشان و کردستان تشکیل دادهاند. نتایج پژوش نشان میدهد که بازاریابی در
واحدهای مورد مطالعه تا حدی مورد توجه قرار گرفته است. اما این نکته برای برندسازی از وضعیت
مطلوبی برخوردار نیست. نهایتا با تشکیل جلسات مصاحبه عمیق با کارشناسان و خبرگان، ۴ برند
شناسایی و راهبردهای توسعه آنها مورد بررسی قرار گرفت.
The recent studies show that the local market of handmade carpets has not been able to perform in its marketing sector and be considered as a product with a brand name. This is while its machine competitor has acted somewhat more favorably and used branding as the strategies to increase success. The main reason is to look at the branding of this type of carpet based on a series of teachings transmitted from the past times.In this regard, the main purpose of this study is to examine the branding processes in handmade carpet production units, ways to create, develop and position the necessary brand for them. The results of this study can be used as a basis for future policies of managers of this sector of handicrafts and have an advantage in the country. Descriptive research method is used and statistical population of the research is production units and sellers of handmade carpets in Kermanshah and Kurdistan provinces. The purpose of choosing this part of the country is to have advantageous producers of handmade carpets. The results show that these areas have less power to create valuable brands. However, there are advantages in industrial products. Studies show that the situation of branding and marketing system of production units in Kurdistan province is better than Kermanshah generally, but in terms of customer taste indicators, economic and cultural variables and market segmentation, Kermanshah has performed better. The local, spatial and historical landmarks have also been more important for branding in selected units.