Abstract:
هویت ایرانی- اسلامی یکی از لازمهها و نیازهای اصلی جامعه و پیشنیاز هرگونه زندگی اجتماعی در کشور ما میباشد. با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در شکلگیری هویت ایرانی- اسلامی در دانشآموزان دوره پیشدبستانی از دیدگاه معلمان انجام شده است. در این مطالعه از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است جامعه آماری شامل کلیه معلمان پیشدبستانی شهر لاهیجان به تعداد 30 نفر بوده که، با استفاده از روش نمونهگیری تمام شمار 28 نفر از معلمان مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد عوامل موثر بر هویت ایرانی- اسلامی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده نرمافزارهای آماری SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تحصیلات، عرق (غیرت) ملی و اعتقادات شخصی والدین، صلاحیت حرفهای و وضعیت ظاهری معلمان، برنامه درسی، برنامههای تلویزیون، اینترنت و رایانه، کتابهای خاص کودکان، بازیهای سنتی و رایانهای تاثیرگذاری مثبت و معنیداری بر هویت ایرانی- اسلامی دانشآموزان پیشدبستانی داشته است.
Iranian-Islamic identity is one of the main requirements of society and a prerequisite for any
social life in our country. Accordingly, the present study is conducted with the aim of
investigating effective factors in the formation of Iranian-Islamic identity in preschool students
from the teachers' point of view. In this study, a descriptive correlational method was used. The
statistical population included all the preschool teachers (30 people) of Lahijan city. Using total
population sampling, 28 teachers were interviewed. To collect research data, a standard
questionnaire of factors affecting Iranian-Islamic identity was used. Data were analyzed using
SPSS statistical software. The results showed that parents' education, national pride, and personal
beliefs; teachers' professional competence, appearance; curriculum; television programs; Internet
and computer; special children's books; traditional and computer games have a positive and
significant impact on Iranian-Islamic identity of preschool students.
Machine summary:
با درک اين مهم پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل مؤثر در شکل گيري هويت ايراني- اسلامي در دانش آموزان دوره پيش دبستاني از ديدگاه معلمان انجام شده است .
نتايج نشان داد که تحصيلات ، عرق (غيرت) ملي و اعتقادات شخصي والدين ، صلاحيت حرفه اي و وضعيت ظاهري معلمان، برنامه درسي ، برنامه هاي تلويزيون، اينترنت و رايانه ، کتابهاي خاص کودکان، بازيهاي سنتي و رايانه اي تاثيرگذاري مثبت و معنيداري بر هويت ايراني- اسلامي دانش آموزان پيش دبستاني داشته است .
جدول ١: اطلاعات جمعيت شناختي شرکت کننده پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) عوامل تاثيرگذار در شکل پذيري هويت ايراني در دانش آموزان پيش دبستاني از نظر معلمان جدول ٢: نتايج تحليل عاملي بررسي عوامل موثر بر هويت ايراني (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول ٢ نشان ميدهد که مقدار آزمون کفايت نمونه برداري (KMO) در اين ماتريس برابر ٠/٦٥ است .
New York: Random House, Inc Effective factors in the formation of Iranian-Islamic identity in preschool students; Exploring the teachers' point of view Abstract Iranian-Islamic identity is one of the main requirements of society and a prerequisite for any social life in our country.
Accordingly, the present study is conducted with the aim of investigating effective factors in the formation of Iranian-Islamic identity in preschool students from the teachers' point of view.
The results showed that parents' education, national pride, and personal beliefs; teachers' professional competence, appearance; curriculum; television programs; Internet and computer; special children's books; traditional and computer games have a positive and significant impact on Iranian-Islamic identity of preschool students.
Keywords: Factors, Iranian-Islamic Identity, Students, Preschool, Teachers