Abstract:
تجلی عنصرآتش به عنوان نمادی از الوهیت اولیاءالله، بر گرداگرد سر پیامبران و امامان در شریعت اسلامی است. آتشی که بیانی از هاله قدسی است، اما نه در شکل متعارف مانوی، بودایی و مسیحی، بلکه در هیات شعله و زبانه آتش. هدف مقاله، تحلیل نمادین آتش در نگارههای معراجنامهها از قرن 13-7 هجری قمری است بنابراین سوال اصلی تحقیق این است که عنصر آتش در نگارههای قرن 13-7 هجری چه مفهومی دارد؟ در این مقاله با بررسی نماد آتش و سیر تحول آن، از معرفی صرف این نقش فراتر رفته و به بررسی دلایل بهکارگیری این نماد در قالب اشکال متفاوت (نور، دایره، شعله آتش و) ... در معراجنامهها پرداخته شده است. در برخی از نسخههای مصور قدیمی آتش به شکل هاله بر دور سر همة پیکرههای انسانی و همچنین پرندهها و حیوانات به چشم میآید که شاید با توجه به تأثیر اندیشههای اسلامی مبنی بر تقدس همة موجودات و جایگاه یکسان همة آنها نزد خداوند باشد، اما به تدریج این هالهی مقدس تنها سر مقدسین را احاطه کرده و نماد درخشش نور الهی از شخصیت مقدس میشود. شکل هاله نخست فرم دایره مانند داشت که کمکم به هالهی وسیع با زبانههای آتشین و طلایی که به سوی آسمان سر کشیده تبدیل شد که میتواند نمودار و نماد نَسَب پاک، آسمانی و الهی آن شخصیت باشد. روش تحقیق تحلیلی- تاریخی براساس مطالعه کتابخانهای است.
The manifestation of the element of fire as a symbol of the divinity of the saints is around the heads of the prophets and imams in Islamic law. A fire that is an expression of the sacred aura, but not in the conventional Manichaean, Buddhist, and Christian form, but in the flame and tongue of fire. The purpose of this article is Symbolic analysis of fire in the Miraj-Name Miniature Paintings from the seventh to the thirteenth century AH. Therefore, the main question of the research is what is the meaning of the element of fire in the Miniature paintings of the 13th-13th century AH? In this article, by examining the symbol of fire and its evolution, it goes beyond just introducing this role and examines the reasons for using this symbol in the form of different shapes (light, circle, flame, etc.) in the Miraj-Name. In some old illustrated versions, fire see in the form of a halo around the heads of all human figures as well as birds and animals. That may be due to the influence of Islamic ideas on the sanctity of all beings and the equal status of all of them with God, but gradually this sacred aura surrounds only the heads of the saints and becomes a symbol of the radiance of the divine light from the holy personality. The shape of the first halo was circular in shape, which gradually turned into a large halo with fiery and golden tongues rising towards the sky, which could be a diagram and symbol of the pure, heavenly and divine lineage of that character. The research method is descriptive and analytical based on library study.