Abstract:
زمینه و هدف: محمد علی یکی از نویسندگان توانمند و صاحب سبک در ادبیات معاصر فارسی است و بررسی آثار وی با دیدگاه سبکشناسی حائز اهمیت میباشد. هدف این مقاله بررسی ویژگیهای سبکی داستان «مشی و مشیانه» در سه سطح فکری، زبانی و ادبی به همراه مثالهایی از این داستان است.
روش مطالعه: این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی با ذکر نمونه هایی منطبق با مولفه های سبکشناسانه انجام شده است. همچنین استفاده از منابع کتابخانه ای برای تبیین مبانی نظری پیش چشم بوده است.
یافته ها: محمد علی با انتشار کتاب مشی و مشیانه شیوه نوینی در عرصه رماننویسی پایه گذاری کرده است. وی توانسته با تلفیق زبان محاوره و نثر رمان و با تکیه بر منابع دینی، اسطوره ای و تاریخی، سبک منحصربفردی خلق کند. شعرسرایی محمد علی در قسمتهایی از داستان ضمن نشان دادن توانایی نویسنده، به زیبایی اثر افزوده است. مهمترین شاخصه ادبی این نویسنده بکارگیری صناعات بدیعی بویژه تشبیه است که عمدتا دارای وجه شبه های حسی و تحقیقی میباشد.
نتیجه گیری: نویسنده ضمن اهمیت دادن به جایگاه زنان، داستان را از زبان آنان روایت میکند. پایبندی به اخلاق و رفتار، خواب، رویا، عشق، تبین مفهوم اسطوره بخصوص اساطیر ایرانی از مهمترین ویژگیهای فکری این اثر است. بهره گیری از لغات عربی و عدم تبعیت در ساختار نحوی جملات، سطح زبانی اثر را رونق بخشیده است. نویسنده سعی کرده است کلمات و مفردات و ساختارهای ادبی کهن را به شیوه ای دلنشین بکار برد. محمد علی صنایع لفظی و معنوی را به موازات هم در آثار داستانیش بویژه «مشی و مشیانه» بکار گرفته است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Mohammad Ali is one of the prominent and capable writers with a style in contemporary Persian literature. therefore; It is important to study his works from a stylistic point of view. This article examines the stylistic features of the story of "Mashi and Mashianeh" at three levels of thought, language and literature with examples of the story. The main purpose of this article is to review and explain the characteristics of the story of "Mashi and Mashianeh" in three levels.
METHODOLOGY: Ongoing research; It has been done in a descriptive-analytical way.
FINDINGS: Mohammad Ali has established a new method in the field of novel writing with the publication of Mashi and Mashianeh. He was able to create a unique style by combining colloquial language and novel prose and relying on religious, mythological and historical sources. Mohammad Ali's poetry has added to the beauty of the work in parts of the story while showing the author's ability. The most important literary feature of this author is the use of novel virtues, especially similes, which mainly have sensory and research aspects.
CONCLUSION: At the intellectual level, the author, while giving importance to the position of women in the story, narrates the story in the language of women. Adherence to ethics and behavior, dream, dream, love, explaining the concept of Iranian myths and myths are the most important intellectual features of this work. At the linguistic level, his use of Arabic words and his disobedience in the syntactic structure are other features of the story. At the literary level, the author has tried to use the words, content and structures of ancient literature in a pleasant way. He has used rhetorical industries such as puns, rhymes, etc. in spiritual rhetorical industries of contradictions and observations such as many and many similes.
Machine summary:
Shabestari Department f Arabic Language and Literature, Faculty f Literature and Humanities, University f Tehran, Tehran, Iran ABSTRACT BACKGRUND AND BJECTIVES: Mhammad Ali is ne f the prminent and capable writers with a style in cntemprary Persian literature.
This article examines the stylistic features f the stry f "Mashi and Mashianeh" at three levels f thught, language and literature with examples f the stry.
مجموعه کتابهاي روز اول عشق که به سه کتاب آدم و حوا، مشي و مشيانه ، و جمشيد و جمک اختصاص دارد و از جمله آثار اسطوره اي محمدعلي است و نقش پنهان ، برهنه در باد و باورهاي خيس يک مرده از جمله آثار رئاليستي اين نويسنده ميباشد.
باوجودآنکه شخصيتهاي داستان مشي و مشيانه اسطوره اي هستند، محمد علي سعي کرده است شخصيتهايي قابل باور براي خواننده بيافريند.
آنگاه که مشي به او ميگويد: «آيا ميداني پشت يکي از الواح سنگي کيومرث ، نقش زني بود به شمايل تو؟» (محمدعلي، ١٣٩٤: ١١٠) مشيانه با صراحت و بدون هيچ ترسي درحاليکه ناراحت است ميگويد: «چنانچه براي تغيير حواس من اين سخن نگفتي، بسيار بيجا کردي مرا از من پنهان کردي» (همان : ١١١).
مشي نيز دربرابر مشيانه چندان تسلط و حکمراني از خود نشان نميدهد و بآرامي پاسخ ميدهد: «تو را از ديد آيندگان پنهان کردم تا باور نکنند کيومرث بينا و گويا و شنوا در رؤياها و خوابهايش چشم به فرزند خويش داشته است » (همانجا).
«آيا زمان آن فرانرسيده ، تا آتشي بيفروزي؟» (همان : ١٠٧) سخنان محاوره : محمدعلي در بيشتر آثار خود از جمله رمان مشي و مشيانه از زبان محاوره يا شکسته استفاده ميکند.