Abstract:
زمینه و هدف: در این مقاله تصاویر شعری دفتر «دشت ارژن» سیمین بهبهانی، از منظر بلاغت تصویر و کیفیت تصاویر از منظر لایههای درونی و برونی و نیز نگاه شاعر در عرصۀ خیالپردازی و تصویرسازی بررسی شده است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که تصاویر شعری سیمین بهبهانی در دفتر دشت ارژن از نظرگاه خیال و سطوح ادراکی و گذر از لایههای سطحی و میانی تخیّل آنها به لایههای درونی و عمیق چگونه است.
روش مطالعه: پژوهش حاضر مطالعهای نظری است که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعه موردمطالعه دفتر دشت ارژن از مجموعه اشعار سیمین بهبهانی است.
یافتهها: سیمین بهبهانی از جمله شاعران معاصری است که در شکل و قالب به شعر سنتی وفادار مانده است؛ اما در بسیاری موارد دیگر از شاعران نوپرداز محسوب میشود. تصویرپردازی یکی از شگردهای او در این باره است. او هم در بکارگیری عناصر سازندۀ تصویر و هم در شیوۀ ارائۀ تصاویر شعری شیوه و سبک خاصی دارد.
نتیجهگیری: پس از بررسی لایههای مختلف تصویر در دو حوزه تصویر سطح و تصویر اعماق و معرفی تصاویر اثباتی و اتفاقی با ذکر نمونههایی برای هرکدام، این نتیجه حاصل شد که تصاویر شعری این دفتر، بیشتر از نوع تصاویر اعماق و اتفاقی است. ویژگیهای تصویر رمانتیسم نیز در این اشعار بسامد قابل توجهی دارد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: This article endeavours to study the poetic imagry employed in Simin Behbahani's Dasht-e-Arzhan to shed light upon its multilayered visual rhetoric, its sumptuous imagery on external and internal facets as well as the poet's imaginative and pictorial perspective. This descriptive- analytical reading is an attempt to delve into Behbahani's poetic images, deployed in Dasht-e-Arzhan, for their imaginative richness, the diverse perceptual levels they render, and the transition between these levels, from the superficial and intermediate towards the inner and profound layers of perception. The work comprises of an examination of the imagery on both surface and deep perceptual levels and identification of instances of positive and random images.
METHODOLOGY: The present study is a theoretical study that has been done by library research method. The study area and community is the Dasht Arjan in the collection of poems by Simin Behbahani.
FINDINGS: Simin Behbahani is one of the contemporary poets who has remained faithful to traditional poetry in form and form, but in many other cases is considered a new poet. Imaging is one of his tricks in this regard. He has his own style and style both in using the elements that make up the image and in the way he presents poetic images.
CONCLUSION: The study yields fascinating results since the images employed in the masterpiece are of deep and random nature. Moreover, they are significantly imbued with romantic characteristics.
Machine summary:
6683 نشريه علمي سبک شناسي نظم و نثر فارسي (بهار ادب ) چکيده : زمينه و هدف : در اين مقاله تصاوير شعري دفتر «دشت ارژن » سيمين بهبهاني، از منظر بلاغت تصوير و کيفيت تصاوير از منظر لايه هاي دروني و بروني و نيز نگاه شاعر در عرصۀ خيال پردازي و تصويرسازي بررسي شده است .
cm RIGINAL RESEARCH ARTICLE Rhetrical levels f imaginatin in the petic images f " Dasht-e- Arjan" 2 H.
The wrk cmprises f an examinatin f the imagery n bth KEYWRDS surface and deep perceptual levels and identificatin f instances f psitive visual rhetric, rmanticism, and randm images.
اگر اين تعريف تصوير را که تصرّف ذهني شاعر در مفهوم طبيعت و انسان و کوشش ذهني او بـراي برقراري نسبت ميان انسان و طبيعت است و عاطفه يا احساس را زمينۀ دروني و معنوي شعر و عنصر بنيادين آن بدانيم و به اين اصل معتقد باشيم که «هيچ مفهومي تا صبغۀ عاطفي به خود نگيرد، نميتواند وارد قلمرو شعر شود» (شفيعي کدکني، ١٣٩١: ١٧)، خيال و عاطفۀ شعري دو عامل مهم تصويرساز در عرصۀ کلام مخيّل يا شعر هستند.
ميش آيينه چشمي همچو بختش به دنبال پوستش زير انگشت موج پندار ميشد (همان : ٦٤١) در مصراع اول که حاصل نگرش سنتي سيمين به تصوير است ، با دو تشبيه روبرو هستيم ؛ يک بار با تشبيه ميش به بخت با وجه شبه «همراه بودن »؛ تصويري که بر پايۀ اين تشبيه در ذهن ايجاد ميشود، با معيارهاي عقلي مطابقت دارد و خواننده آن را ميپذيرد.