Abstract:
زمینه و هدف: رحیم معینی کرمانشاهی از شاعران معاصر است که سالها برای آهنگسازان، ترانه سروده است و به علم موسیقی و موسیقیدانان آشناست. در این مقاله با هدف بررسی بازتاب آگاهی وی به موسیقی، اشعارش بلحاظ موسیقیایی و تاثیر موسیقی در سبک شعرش بررسی شده است.
روش مطالعه: مقاله با مطالعات کتابخانه ای انجام شده و به روش توصیفی تحلیلی با انتخاب نمونه های شعری نوشته شده است. جامعۀ آماری تحقیق کتاب «ای شمعها بسوزید» است که اولین دفتر شعر وی میباشد و همزمان با ترانه سرایی آن را سروده است.
یافته ها: واژه های موسیقی از شاخصه های سبکی شعر معینی است که از آنها در ترکیبسازی، صور خیال و محتوای غنایی استفاده کرده است. اشعارش از موسیقی شعری سرشار است، در موسیقی بیرونی و کناری، انتخاب اوزان متناسب با ریتم موسیقی، وزن دوری، ابیات مردف، صنعت ترصیع و موازنه، و در موسیقی درونی نیز انواع تکرار بصورت واج آرایی، جناس و تکرار در سطح بیت و کل غزل، اشعارش را مناسب میزانبندی برای ریتم موسیقی کرده است.
نتیجه گیری: معینی کرمانشاهی بدلیل همکاری با اهل موسیقی و ترانه سرایی، در شاعری نیز بصورت آگاهانه یا ناآگاهانه از واژه ها و اصطلاحات موسیقی در سطوح سبک زبانی، ادبی و فکری استفاده کرده و اشعاری سروده که مناسب آوازخوانی است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Rahim Moeini Kermanshahi is one of the contemporary poets who has written songs for composers for many years and is familiar with the science of music and musicians. In this article, with the aim of examining the reflection of his familiarity with music, his poems have been studied in terms of music and the influence of music on his style of poetry.
METHODOLOGY: The article has been done with library studies and has been written in a descriptive-analytical method by selecting poetic samples. The statistical population of the research is the book "Burn the candles (ey sham’eha besozid)", which is his first book of poetry and he composed it at the same time as composing a song.
FINDINGS: Musical words are one of the stylistic features of Dr. Moeini's poetry that he has used in synthesis, imagery and lyrical content. His poems are full of poetic music. In Outer Music and lateral music, the choice of poetry measure in accordance with the rhythm of the music, the poetry measure of the distance, the verses of Moraddaf, the Leonine verse and balance. And in the internal music, the types of repetitions in the form of Alliteration, puns and repetitions at the level of the verse and the whole sonnet have made his poems suitable for scaling for the rhythm of the music.
CONCLUSION: Moeini Kermanshahi, because of his work with musicians and songwriters, has been able to consciously or unconsciously use musical words and expressions in a poetic, linguistic, literary and intellectual style levels, and in poetry he has written poems that are suitable for singing.
Machine summary:
Hajizadeh1, Zh. Serati 1 1- Department f Persian Language and Literature, Faculty f Humanities, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran.
در حوزة مقاله نيز، پژوهش کمتري در بررسي شعر او وجود دارد و مقاله اي درمورد موسيقي شعر او نوشته نشده است اما در حوزة پايان نامه هاي دانشجويي چندين پايان نامه در سايت ايرانداک موجود است که در کليت مطالعۀ سبک شناسي اشعار اوست و به موسيقي شعرش نيز توجه دارد، اين پژوهشها بترتيب تاريخ ارائه عبارتند از: رحيميان (١٣٩٠) پايان نامۀ «بررسي و نقد سروده هاي معيني کرمانشاهي» را در دانشگاه يزد دفاع کرده است ؛ محمدآقايي (١٣٩١) پايان نامۀ «بررسي و مقايسه اشعار هوشنگ ابتهاج و رحيم معيني کرمانشاهي» را در دانشگاه علامه طباطبايي دفاع کرده است ؛ غفاري (١٣٩٢) پايان نامۀ «پديدة ترانه و بررسي مضامين ترانه هاي معاصر (بيژن ترقي، معيني کرمانشاهي و رهي معيري) را در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي دفاع کرده است که در آن با معرفي ترانه در ادبيات معاصر، ترانۀ سه شاعر را ازلحاظ موضوع و مضمون بررسي نموده است .
Intrducing the authrs Maryam Dalili: PhD Student, Department f Persian Language and Literature, Faculty f Humanities, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran.
ir : Respnsible authr) Hssein Hajizadeh: Assistant Prfessr, Department f Persian Language and Literature, Faculty f Humanities, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran.
ir) Zhila Serati: Assistant Prfessr, Department f Persian Language and Literature, Faculty f Humanities, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran.