Abstract:
نفس آدمی بازتابی از روح و وجود عالم هستی است که در کمال روحانی میان فضاهای پیدا و پنهان عالم سیر می کند. در برهمکنش فضاهای درون و برون، مکان معماری شکل می گیرد، که نمود این درهمتنیدگی مکان در فضای نیمه باز معماری مشهود است. پیوستگی فضایی و حلقه ارتباط دهنده فضای بسته و باز، در بُعد معرفتشناسی، همچون سیر نفس است میان عالم عقبی و اولی. نفس پس از جدایی از بدن، در عالمی دیگر به نام «برزخ» یا عالم « مثال» و «خیال» با تعلق گرفتن به « قالب مثالی» به حیات خود ادامه می دهد. هدف از پژوهش حاضر، بیان ارتباط معناشناسی و کیهانی در فضای باز و بسته معماری با عالم برزخ به عنوان مرتبه ای از وجود، بین عالم مادی و مجردات. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از منابع کتابخانه ای و از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کیهانشناسی دینی در بیان مطالب، به هدف پیشبرد مفهوم تفکر و خیال در همزیستی زمینه طراحی معماری می باشد. بر اساس یافته های این پژوهش وجه اشتراک عالم برزخ و فضای نیمه باز معماری، از دیدگاه معرفت و معناشناسی، رکن طریقت و ارتباط بین عوالم زمانی و زمینی می باشد. فضای نیمه باز، در مقام نفس بوده که در میانِ فضای باز در مقام روح، و فضای بسته در مقام جسم، سیر می کند. این طی طریق راهی است برای رسیدن به کمالی که آدمی با روح اعظم یگانه می گردد و هم از آن راه رجعت و وصول خود را نیز سرانجام می بخشد.
The spatial continuity and the connecting link between closed and open space, in the epistemological dimension, is like the journey of the soul between the posterior and the first world. After separation from the body, the soul continues to live in another world called "purgatory" or the world of "example" and "imagination" by belonging to the "ideal form". The purpose of this study is to express the semantic and cosmic relationship between open and closed architecture of architecture with the purgatory world as a level of existence, between the material world and the abstract. The research method used in this research is from library sources and from the descriptive-analytical method and studies of religious cosmology in expressing the content, with the aim of promoting the concept of thinking and imagination in the coexistence of architectural design. According to the findings of this study, the common denominator of the purgatory world and the semi-open space of architecture, from the perspective of knowledge and semantics, is the pillar of the path and the relationship between the temporal and terrestrial worlds. The semi-open space is in the position of the soul, which walks between the open space as the soul, and the closed space as the body. This is the way to reach perfection, where man becomes one with the great soul, and through it he returns and reaches his end.