Abstract:
آموزشهای مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح دچار آسیبهای گوناگونی میباشند که باعث کاهش کارایی و اثربخشی آنها میگردد. هدف از این پژوهش شناخت آسیبهای این نوع آموزشها با مقایسه وضع موجود و مطلوب در ابعاد، مولفهها و شاخصهای آموزشی میباشد. روش تحقیق، در این مقاله موردی زمینهای با رویکرد آمیخته است که به این منظور از روش کتابخانهای و روش میدانی برای گردآوری دادهها استفاده شد. با استنباط آموزشهای مبتنی بر مهارت از اسناد 6 گانه که در چارچوب مفهومی آمده است ده بعد و 49 مولفه شناسایی و برای آنها 220 شاخص تاثیرگذار احصا و بر اساس نظر خبرگان نهایی و استاندارد گردید. بعد از تعیین مراجع، ابزارها و روشهای ارزیابی آموزشهای مبتنی بر مهارت، بر اساس دادههای جمعآوری شده از 68 نفر جامعه آماری بهصورت تمام شمار در قالب پرسشنامه تجمیعی و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آزمون خی 2، به توصیف و تجزیهوتحلیل شکاف بین وضع موجود و مطلوب هریک از مولفهها و شاخصها پرداخته شد. نتایج تحقیق آسیبهای اصلی موجود در آموزشهای مبتنی بر مهارت را شناسایی کرد که سه آسیب اول در مولفهها عبارتاند از: " بازخوردگیری نامناسب از دورههای آموزشی"، " بهروز نبودن آموزشها" و " فراگیران مطلوبیتهای لازم را ندارند " و سه آسیب اول در شاخصها عبارتاند از: " ضعف مهارت فراگیران در زبان انگلیسی"، "ضعف در بازخوردگیری از رده بکار گیرنده" و "کمبود شبیهسازهای آموزشی" میباشد
Skills-based trainings in the armed forces suffer from a variety of problems that reduce their efficiency and effectiveness. This study aimed to identify the problems with these trainings by comparing the current and desirable situations in the pedagogical dimensions, components and indicators. This research is a case study with an integrated approach, for which library and field methods were used to collect data. By inferring the skills-based trainings from the six documents mentioned in the conceptual framework, 10 dimensions and 49 components were identified, and 220 effective indicators were obtained for them and then standardized and finalized based on the experts opinions. Then, after determining the references, tools and methods of evaluating skills-based trainings, the gap between the current and desirable situations of each of the indicators and components was described and analyzed based on the data collected from 68 people of the statistical population (in full) in the form of a comprehensive questionnaire and using descriptive statistical methods and chi-square test 2. The research results identified the main problems with skills-based trainings, the first three problems with components were "lack of proper feedback from training courses", "lack of updated trainings" and "students donot have necessary qualification" and the first three problems with indicators were "weakness of learners’ skills in English and Arabic", "poor feedback from the staff’s district" and "lack of educational simulations".
Machine summary:
حـال بـا تجزيه وتحليل آسيب ها ميتوان به طراحان ، برنامه ريزان و مجريان دوره هاي آموزشي کمک نمود تـا با بازنگري صحيح در برنامه هاي آموزشي و بهبود روش هاي اجرا دوره هاي آموزش هاي مبتنـي بـر مهارت شکاف بين وضع موجود و مطلوب را کـاهش داده و اثربخشـي ايـن آمـوزش هـا را ارتقـاء دهند، لذا مسئله اصلي در اين پژوهش تعيين آسيب هاي آموزش هاي مبتني بر مهارت در نيروهـاي مسلح جمهوري اسلامي ايران ميباشد که اين تحقيق به دنبال جمع آوري و تعيين اين آسيب ها ميباشد.
جدول ٨ : مؤلفه ها و شاخص هاي بعد اجراي برنامه هاي تربيتي آموزشي و شکاف بين وضع موجود و مطلوب (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٦- آسيب هاي بعد فضا محيط آموزشي در جدول ٩ مؤلفه ها و شاخص هاي بعد فضا و محيط آموزشي و آسيب هاي آن براي هر شاخص تعيين گرديده که بيشترين آسيب براي مؤلفه "فضا و محيط آموزش عملي " و به ترتيب براي شاخص هاي " تعداد فضاي شبيه سازها" و "تعداد و وسعت ميدان هاي آموزشي مبتني بر عمل " مي باشد.
جدول ١٣ : مؤلفه ها و شاخص هاي بعد آزمون ها و شکاف بين وضع موجود و مطلوب (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتيجه گيري و پيشنهادها الف : نتيجه گيري بر اساس يافته هاي تحقيق و تجزيه وتحليل انجام شده بر روي داده هاي تحقيق پاسخ به سوال تحقيق که آسيب هاي آموزش هاي مبتني بر مهارت در نيروهاي مسلح ج .