Abstract:
مهارت نوشتاری همیشه بخشی جدایی ناپذیر یادگیری و به ویژه یادگیری زبان بوده است. این مقاله، پژوهشی در مورد نقش تقلید سبکی، یعنی تقلید از سبک نویسنده، در یادگیری نحوه نوشتن در کلاس های انگلیسی می باشد. بدین منظور، محقق با بهره گیری از اقدام پژوهی( تحقیق عملی) برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، تلاش کرده است تا پاراگراف نویسی را با استفاده از تقلید سبکی به معلمان ضمن خدمت زبان انگلیسی آموزش دهد. از چهارده معلم انگلیسی غیربومی خواسته شد تا تقلید نزدیک و آزاد انجام دهند. یعنی ابتدا بطور آزادانه، براساس پاراگرافی که توسط محقق فراهم شده، یک قطعه مکتوب ارائه می دهند. سپس، آنها تحت تاثیر پاراگراف مدل قرار گرفته و سعی کردند به نزدیک ترین شکل ممکن و آزادانه آن را تقلید کنند تا دریابند چگونه دیدن یک پاراگراف خوب می تواند مهارت نوشتن را بهبود بخشد. محقق با پیروی از روش های تحلیل محتوا، داده ها را برای یافتن پاسخ به سؤالات تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. مشخص شد که تقلید نزدیک می تواند به یادگیرنده کمک کند تا بر ساختارهای هدف تسلط یابد. علاوه بر این، یافتههای حاصل از مرحله تقلید آزاد نشان داد که تقلید سبکی به مهارت کمتری نیاز دارد نسبت به آن که به آنها کمک کند سبک خود را توسعه دهند. این مفاهیم در زمینه های آموزشی نیز مورد بحث قرار گرفته است.
Writing has always been an integral part of learning and language learning in particular. Yet, it has something to be desired when it comes to teaching and learning it. This paper is an inquiry into the role stylistic imitation, i.e., imitating a writer’s style, plays in learning how to write in English classes. To that end, the researcher, taking advantage of action research to collect and analyze the data, has made an attempt to teach paragraph writing to EFL in-service teachers using stylistic imitation. Fourteen nonnative English teachers were asked to do close and free imitation; i.e., they produced a written piece at the beginning, freely following a paragraph prepared by the researcher. Then, they were exposed to the model paragraph and tried to imitate it closely and freely to see how exposure to a well written paragraph can improve writing competence. The researcher, following content analysis procedures, analyzed the data to find answers to the research questions. It was revealed that close imitation can help learner master the target structures. Furthermore, the findings from free imitation phase indicated that stylistic imitation benefits the less proficient more in that it helps them develop a style of their own. The implications in the educational settings are also discussed.