Abstract:
مهارت شنیداری، به عنوان مهارتی اساسی در یادگیری زبان عربی نیازمند روشی کاربردی و موثر در یاددهی و یادگیری است. لذا این پژوهش با هدف تسهیل فرایند یادگیری وافزایش توانش فهم شنیداری زبان آموزان بر آن است تا با روش تجربی، میزان اثر بخشی رویکرد فعالیت- محور را در تقویت فهم و درک شنیداری زبان آموزان مورد سنجش قرار دهد. بدین منظور پس از تدوین جزوه ی آموزشی مطابق با اصول و اهداف رویکرد فعالیت- محور؛ 30 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفره ی کنترل و آزمایش تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش آزمون از این دو گروه در شرایط کاملا مساوی و توسط شخص ثالث، گروه آزمایش طی 16 جلسه ی 2 ساعته که معادل با یک ترم تحصیلی محسوب می شود با استفاده از پکیج آموزشی تهیه شده وطبق رویکرد رویکرد فعالیت- محور (Task -Based Language Teaching) مورد آموزش قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات، پس آزمونی مشابه با پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. داده های بدست آمده از پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با نسخه ی 26 نرم افزار spss مورد تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج بدست آماده حاکی از آن است؛ میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون بالاتر است حال آنکه در میانگین پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل تغییر معناداری رخ نداده است. همچنین نتایج آزمون T نشان می دهد؛ مقدار P در گروه کنترل بالای (05/0) بوده و تفاوت معنادار نیست ولیکن مقدار P در گروه آزمایش کمتر از (05/0) است که این نشان می دهد تفاوت عملکرد آزمودنی ها در این گروه معنادار و واقعی است. بدین ترتیب می توان گفت که رویکرد فعالیت- محور در افزایش توانش شنیداری زبان آموزان تاثیر قابل توجهی داشته و می تواند به عنوان یک روش آموزشی موثر و کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد.
Learning a foreign language is a very complex process that depends on various elements such as student, teacher, teaching method, etc. Among these elements, however, the element of teaching method plays a decisive role in the state of education, and it influences the other elements as well. Therefore, it is very important to use a practical and effective teaching method.One of the methods that has been proposed in recent decades and has received much attention in foreign language teaching is the task-based teaching approach. This approach, as a new approach that stems from the communicative approach in language teaching, is based on tasks/ a task. In defining a task, Ellis (Ellis. 2004. P.9-10) refers to a set of essential features and believes that; a task is a workplan (1); the main focus is on meaning; has real processes in the use of language; can include any of the four language skills; involves cognitive processes; and it has a very clear communicative result.Therefore, it can be said that the main purpose of this teaching method is to increase language learners’ communicative ability through tasks that are based on meaning and reality. This method teaches language in three stages of pre-task, during task and post-task
Machine summary:
فوزی فرد (٢٠١٨ ,Fouzifard) در پایان نامة «دراسة إشـکالیة لاسـتخدام تقنیـة بـث الأفـلام فـی تدریس مهـارتی الاسـتماع والمحادثـة فـی أقـسام اللغـة العربیـة وآدابهـا فـی إیـران » بـه آسـیب شناسـی ١ انجمن آمریکایی آمـوزش زبـان هـای خـارجی ( American Council On The Teaching of Foreign (Languages بهره گیری از تکنیک پخش فیلم در آموزش مهارت شنیداری و گفت وگو پرداخت .
در این میان ، از جمله پژوهش هایی که رویکرد فعالیت -محور را در آموزش زبان عربـی مـورد بررسـی قـرار داده انـد، مـی تـوان بـه پـژوهش هـای همـایونی (٢٠١٥ ,Homayooni)، الهاشـمی (٢٠١١ ,AL-Hashimi) و التنقاری (٢٠١٤ ,Al-tanqari) (٢٠١٤) اشاره کرد: همایونی (٢٠١٥ ,Homayooni) در رسالة خود با عنوان «میـزان اثربخـشی الگـوی ترکیبـی ATN-D١بر فرآیند یادگیری مکالمه زبان عربی » رویکرد فعالیت - محور را در کنـار سـه رویکـرد آموزشی دیگر به صورت یک الگوی ترکیبی برای آموزش مکالمه عربی به کار گرفت .
١. آمار توصیفی در این بخش ، مؤلفه های مختلف آزمون ٣ به صورت توصیفی مورد تحلیل قرار مـی گیرنـد کـه ایـن تحلیل ها در جدول ها و شکل های زیر، به توصیف داده هـای پـیش آزمـون و پـس آزمـون دو گـروه کنترل و آزمایش می پردازند: 1 Microsoft Excel 2016 2 SPSS ٣ تعریف المصطلحات : تعریف اصطلاحات / استیعاب الکلمات المفقودة : فهم واژه هـا و اصـطلاح هـای حـذف شـده از متن / استیعاب تسلسل العبارات : فهم ترتیب و توالی عبارت ها/ ذکر النقاط المطلوبة : یادآوری نکته های خواسـته شـده از متن شنیداری / استیعاب المحور الرئیس للنص : فهم محور اصلی متن شنیداری / تمییز بـین الـصواب و الخطـأ: تـشخیص درست و اشتباه / استیعاب القواعد النحویة : فهم قواعد دستوری / المباحثة : گفت وگو و صحبت کردن .