Abstract:
اهل عرفان اساساً با دو دیدگاه به جهان می نگرند . یکی دیدگاه آفاقی است و دیگری ، دیدگاه انفسی . عارف در دیدگاه آفاقی وجود مطلق خداوند را در آیینۀ هستی می بیند . او در سیر آفاقی خود نه تنها با چشم سَر به مشاهدۀ مناظر جهان ظاهر می نشیند ، بلکه با چشم دل در پسِ پردۀ موجودات به مشاهدۀ حقیقت آفرینش می پردازد . از نگاه مولوی ، تمامی کاینات و اجزای آن در حال تحوّل و حرکت دائمی هستند . او در آثارش به مقولۀ سیر آفاقی و انفسی که در ادبیات عرفانی جایگاه مهمّی دارد ، توجّه نشان داده و آنها را در هم تنیده معرّفی کرده است . مولانا در فیه ما فیه سیر آفاق را مقدّمۀ سیر انفس دانسته و با مطرح کردن برداشت های عرفانی خود از سیر آفاقی و عناصر آن ، سیر انفسی را که همان شناخت حقیقت است ، متذکّر می شود . در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای و به شیوۀ توصیفی – تحلیلی ، موضوع سیر آفاقی و تفسیرهای مولوی از آن در فیه ما فیه بررسی شده است . یافته های پژوهش نشان می دهد که در فیه ما فیه سیر آفاقی و اجزای آن ، نقش مهمّی در تبیین آموزه های عرفانی مولانا دارد و بخش قابل توجّهی از مثال ها و تمثیلاتی که در این کتاب و در جهت ملموس ساختن معانی عرفانی و شناخت راه حق مطرح شده ، مربوط به سیر و سفر است .
Mystics basically look at the world with two perspectives. One is a global perspective and the other is a personal perspective. The mystic sees the absolute existence of God in the mirror of existence. In his cosmic journey, he not only observes the sights of the world with the eyes of the head, but also observes the truth of creation behind the curtain of beings with the eyes of the heart.From Rumi's point of view, all the universe and its parts are constantly changing and moving. In his works, he has paid attention to the category of spiritual and cosmic journey, which has an important place in mystical literature, and presented them intertwined. In Fieh ma fieh, Maulana considered the path of the soul to be the beginning of the path of the soul, and by presenting his mystical views on the path of the world and its elements, he mentioned the path of the soul, which is the knowledge of the truth.In this research, using library sources and in a descriptive-analytical way, the subject of global Journey and Maulavi's interpretations of it have been examined . The findings of the research show that in Fieh Ma Fieh global Journey and its components, it plays an important role in explaining the mystical teachings of Rumi and a significant part of the examples and allegories in this book in order to make the mystical meanings concrete and to know the true path. brought up, it is related to travel.
Machine summary:
یافتههای پژوهش نشان میدهد که در فیهمافیه سیر آفاقی و اجزای آن، نقش مهمّی در تبیین آموزههای عرفانی مولانا دارد و بخش قابلتوجّهی از مثالها و تمثیلهایی که در این کتاب و در جهت ملموسکردن معانی عرفانی و شناخت راه حق مطرح شده، مربوط به سیر و سفر است.
اهداف پژوهش هدف از انجام این پژوهش آشنایی با نظرات مولانا دربارۀ سیر آفاقی و تفسیرهای عرفانی او از این نوع سفر و عناصر مربوط به آن است.
نجّار نوبری (1399) هم در پژوهشی با موضوع: تحلیل تمثیلهای عرفانی در فیهمافیه، در توصیف راههای گوناگون برای رسیدن به خدا، با نقل قولی مستقیم از کتاب فیهمافیه، به عنصر راه و سفر حج و راههای متفاوت رسیدن به کعبه اشاره و این نکته را مطرح میکند که اگرچه راههای رسیدن به کعبه و خداوند مختلف و بسیار است، امّا مقصد همۀ آنها یکی است و اگر به مقصود نظر کنیم، متوجّه میشویم که این راهها با هم متّفقاند و نه متفاوت.
- هر دو نوع سفر آفاقی و انفسی مورد توجّه مولانا در فیهمافیه قرار دارد، امّا از نظر او اصالت با سفر معنوی و باطنی است و سفر ظاهری را مقدّمهای برای سیر و سلوک عارفانه میداند.
"Anthropology and Popular Culture in the Fieh Ma Fieh Jalaluddin Mohammad Mowlavi", Second International Innovation and Research Conference in Humanities and social cultural studies - Tehran, March, pp.
explanation of the definition of the religion of Sufism, with an introduction, corrections and revisions: Mohammad Roshan, Tehran: Asatir (In Persian).
Fieh Ma Fieh, with corrections and margins by Foruzanfar, 7 th edition, Tehran, Negah (In Persian).