Abstract:
هدف: اتمام روابط عاطفی موقعیتی است که تاثیرات موقت و پایداری بر سلامت روانشناختی افراد دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی هویت روایتی افراد دچار شکست عاطفی انجام شد. روش: با روش نمونهگیری هدفمند، 15 مشارکتکنندۀ دچار شکست عاطفی که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند انتخاب شدند. داستانهای آنها با استفاده از فرم اصلاح شدۀ «مصاحبۀ روایتی رابطه» جمعآوری شد. سپس دادهها، مورد تحلیل تماتیک قرار گرفت. پس از تعیین زیرتمها و تمهای اصلی، یک مدل مفهومی از روایت افراد ارائه شد. یافتهها: 63 زیرتم و 13 تم از تحلیل بدست آمد. تمهای نهایی در قالب یک مدل که بیانگر وضعیت هویت روایتی مشارکتکنندگان بود ارائه شد. این مدل حاکی از آن است که مشارکتکنندگان تمایل دارند گذشته را به مثابۀ شکست، حال را به مثابۀ وقفه و آینده را به مثابۀ ناامیدی روایت کنند. مفهوم خود مطلوب، در بخشهای مختلف روایت آنها پنهان بود، خود مطلوبی که فرد در رابطۀ تمام شده تجربه کرده بود یا آن رابطۀ خاص در جستجوی آن بود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد افراد دچار شکست عاطفی که در دورۀ گذار، حالت وقفه را تجربه میکنند، دچار نوعی گسست در روایت-خود هستند که احساس میکنند توانایی ترمیم آن را ندارند. نتایج این مطالعه میتواند در درک بهتر هویت روایتی آنها و احتمالا ایجاد یک مداخلۀ روانشناختی برای این دوره موثر واقع شود.
Objective: The aim of this study was to determine the fit of the model of structural relationship between parent-adolescent conflict with emotional dysregulation with the mediating role of loneliness in adolescents in Tehran. Method: The statistical population of the study included adolescents aged 13 to 18 years in Tehran. Using available sampling method, 400 people (200 female adolescents and 200 male adolescents) were selected as a sample and used the Asadi and Younesi adolescent parent conflict questionnaire (1390), Russell (1996) revised feelings of loneliness, and Graz and Romer (2004) responded to emotional dysregulation. Structural equation model was used to analyze the data. Results: The results showed that there was a positive and significant relationship between parent-adolescent conflict and emotion dysregulation (p Conclusion: Based on research findings, it can be concluded that feeling lonely with the occurrence of emotions such as depression, anxiety, fatigue can play a mediating role between parent-adolescent conflict and emotion disorder.