Abstract:
کارپوشه بهعنوان یک روش آموزش و سنجش نه تنها به رشد مهارتهای سنجش شخصی و پیشرفت تحصیلی کمک میکند. بلکه راهبردهای فراشناختی را نیز گسترش میدهد ، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرکار پوشه الکترونیکی بر منش های تفکر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. پژوهش توصیفی - کاربردی حاضر در سال ۱۴۰۰ با رویکرد کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی ۱۳ نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تعداد ۱۶۶۵ نفر که تعداد ۳۱۲ نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها ازپرسشنامههای محققساخته کارپوشه الکترونیکی با میزان آلفای کرونباخ برابر ۰/۸۸۴و روایی کل برابر ۶۵۸/۰، و پرسشنامه منش تفکر حیاتی با مقدار آلفای کرونباخ برابر با ۰/۸۸۰و روایی کل برابر ۰/۵۳۰ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. مقادیر R۲ برای همه ابعاد پرسشنامه کارپوشه الکترونیکی در سطح بالاتر از قوی میباشد. لذا بین متغیر کارپوشه الکترونیکی با همه ابعاد آن رابطه قوی مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به مقادیر R۲ (۰/۵۱۰) و ضرایب مسیر (۰/۵۹۰) بین دو متغیر، تاثیر کار پوشه الکترونیکی بر منش های تفکر در سطح فراتر از متوسط قرار دارد. لذا می توان نتیجه گرفت که تاثیر کارپوشه الکترونیکی بر منش تفکر در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مثبت و معنی دار شده است.
The inclusive objective of the present study was to analyze the impact of the electronic portfolio on the thinking disposition at Shahid Beheshti University of medical sciences. This applied study was conducted with a mixed approach using a qualitative and quantitative approach with exploratory design. In the qualitative section, the Delphi method was used, and in quantitative part, the descriptive survey method was applied. In the qualitative section, the statistical population consisted of 18 professors of Shahid Beheshti medical Univeristy of whom 13 people were selected by purposive sampling method based on the saturation law, and 1665 graduate students and residents of Shahid Beheshti University of Medical Sciences were included in the quantitative section among whom 312 people were selected as the sample using stratified random sampling method based on Cochran's formula. To collect data, researcher-made questionnaires of electronic portfolio with Cronbach's alpha equal to 0.884 and total validity equal to 0.658. and Hayati’ thinking disposition questionnaire with Cronbach's alpha value of 0.880 and total validity of 0.530 were used. Confirmatory factor analysis and structural equations were used to analyze the data. R2 values for all dimensions of the electronic portfolio questionnaire are at a higher than strong level, so there is a strong positive and significant relationship between the electronic portfolio variable with all its dimensions. Considering the R2 values of (0.510) and path coefficients of (0.590) between the two variables, the effect of electronic portfolio on thinking disposition was above average. Therefore, it can be concluded that the effect of electronic portfolio on the thinking disposition of graduate students and residents of Shahid Beheshti University of Medical Sciences has become positive and significant.