Abstract:
اهداف: توجه به جریان هوا در فضای های شهری یکی از مهمترین معیار های طراحی فضا و ارتقا آسایش حرارتی و کیفیت هوا در شهرها است که بسته به شرایط اقلیمی، میتواند به افزایش مطلوبیت و حضورپذیری افراد در فضاهای شهری بیانجامد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی چگونگی تاثیر 4 فاکتور مرتبط با مورفولوژی بلوکهای شهری یعنی: محصوریت- حجم بلوکها- تراکم ساختمانی و ضریب دید به آسمان بر تغییرات سرعت باد و جریان هوا در کریدورهای شهری میباشد.
روششناسی: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی است . به منظور مشخص کردن شدت همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته ، از روش رگرسیون بهره گرفته شده است. در این راستا به منظور دستیابی به هدف پژوهش، یک محدوده فرضی در نظر گرفته شد و شبیهسازی سه بعدی یک مدل چینش بلوکهای شهری در ارتفاع های مختلف ( از یک تا 15 طبقه) به کمک نرم افزار انویمت(Envi-met) انجام پذیرفت. باد ورودی به محدوده در دو زاویه مختلف: صفر و 45 درجه در نظر گرفته شد.
یافتهها: تحلیل شبیهسازیها نشان داد که با افزایش ارتفاع بلوکها، سرعت میانگین باد و به تبع آن تشکیل تونلهای بادی در کریدورها در زاویه صفر و 45 درجه افزایش مییابد.
نتیجهگیری: سرعت میانگین وزش باد در بلوکهای ساختمانی موازی با جهت باد 20 تا 30 درصد نسبت به زمانی که ساختمان ها نسبت به وزش باد زاویه دار قرار گرفته اند بیشتر است و سرعت باد با محصوریت، حجم بلوکها، تراکم ساختمانی رابطه مستقیم و با ضریب دید به آسمان رابطه معکوس دارد.
Aims: Optimum use of renewable wind energy is one of the new methods in Iran that depending on their climatic conditions can increase the desirability and presence of people in urban spaces of cities. The purpose of this research is to investigate the effects of 4 factors related to morphology of urban blocks, (i.e.: enclosure, block volume, building density, and sky view factor) on wind speed in urban corridors.
Methodology: The research method is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. In order to determine the intensity of correlation between independent and dependent variables, the regression method has been used. In this regard, in order to achieve the goal of the research, a hypothetical area was considered and a three-dimensional simulation of an arrangement model of urban blocks in different heights (one to 15 floors) was carried out with the help of Envi-met software. The wind entering the area was considered at two different angles: zero and 45 degrees.
Findings: Analysis of the simulations showed that with the increase in block heights, the average wind speed and consequently the formation of wind tunnels in the corridors at an angle of 0 and 45 degrees, increases.
conclusion: The average wind speed in building blocks parallel to the wind direction, is 20% to 30% higher than when the buildings are placed at an angle to the wind. Also, the wind speed is directly related to the enclosure, the block volume and the building density, and inversely related with the sky view factor.