Abstract:
زمینه و هدف: طرح ژنریک برای دسترسی هر چه بیشتر داروها در سال 1358 مطرح و از نتایج مهم آن میتوان به کاهش هزینههای دارویی و کاهش واردات اشاره کرد. به تدریج از سال 1378 برندینگ دارو در ایران مورد استفاده شرکتهای داروساز قرار گرفت؛ لذا شرکتها در جهت حفظ سهم بازار از نام برند- ژنریک استفاده کردند تا بتوانند داروها را با قیمت بالاتر بفروش رسانده و با تمایز در نام، سهم بازار بیشتری بهدست آورند. روش: در این مطالعه با جمعآوری آمار و مستندات نسبت به واکاوی شرایط داروهای ژنریک و برند- ژنریک، درباره نظام نوین دارویی ایران و تغییرات حاصل شده پس از انقلاب اسلامی بررسی به عمل آمده است. یافتهها: بهرغم دو دهه نظام دارویی ملی کشور که بر پایه داروهای ژنریک بنا نهاده شده بود از سال 1391 تا 1400 درصد داروهای ژنریک از 69 درصد به 50 درصد کاهش یافته و تعداد داروهای برند- ژنریک افزایش یافته و در بین 100 داروی پرفروش عددی نیز 38 درصد پروانهها با نام برند- ژنریک بوده است. از نقطه نظر بار مالی و هزینه تحمیل شده به بیماران و بیمهها با تجویز داروهای برند-ژنریک نیز از51 درصد در سال 1388 به 84 درصد در سال 1393 و سپس به 69 درصد در سال 1397 نسبت به کل رسیده است. نتیجهگیری: در اسناد راهبردی و سیاستهای کلی نظام سلامت مانند ابلاغیه مقام معظم رهبری و ... بر ترویج داروهای ژنریک در نظام سلامت صحهگذاری شده؛ اما از نقطه نظر عملیاتی روند برخلاف این بوده است. گرایش به داروهای برند- ژنریک به جهت موارد زیر: تمایز بین شرکتها، افزایش سهم بازار با معرفی و افزایش قیمت دارو راهبرد مهم بوده و تمایل شرکتها به اخذ پروانه با نام برند- ژنریک بر اساس سه آییننامه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مشتمل بر: ضابطه نامگذاری داروها، ضابطه قیمتگذاری داروها، آئیننامه بازاریابی و معرفی محصولات دارویی در این مهم تسهیلکننده بوده است.
Background:Proposed in 1979, the generic policy, aimed to provide easy access to all the more medicines, themain important result of which is reducing pharmaceutical costs and decreasing importation. Since 1999, pharma branding in Iran was initatedby pharmaceutical companies. Therefore, companies used the brand-generic name in order to maintain the market share and also sell the drugs at a higher price and gain more market share by distinguishing drug names.
Methods: In this investigation, Iran's modern pharmaceutical system and achievements after the Islamic revolution, wereinvestigated via collecting statistics and documents regarding the conditions of generic and brand-generic drugs.
Results: Despite two decades of the national pharmaceutical policy, based on generic drugs, the percentage of generic drugs decreased from 69% to 50%, from 2012to 2021and the number of brand-generic drugs increased. Among the top one hundred best-selling drugs, 38% have brand-generic names. Regardingthe financial burden and costs imposed on patients and insurance companies due toprescribing brand-generic drugs, it is estimated to have increased from 51% in 2018 to 84% in 2013 and then to 69% in 2017 compared withtotal costs.
Conclusion: In strategic documents and general policies of Iran’s health system, including the statement of the Supreme Leader, promotion of generic drugs in the health system has been approved. However, from the operational view, the trend has been to the contraryand towards brand-generic drugs. Reasons include: product differentiation, increasing market share by introducing products and increasing the price of drugs. The desire of companies to obtain licenses with brand-generic names is based on three different policies of Iran FDA and ministry of Healththat have facilitated this issueand include: medicine naming regulations, medicines pricing regulations, marketing regulations and promotion of pharmaceutical products.