Abstract:
مقدمه: امروزه دانشافزایی و بررسی تأثیر نقش آموزشها بر مسوولیت پذیری و کارآمدی در سازمانهای یادگیرنده یک ضرورت تلقی میشود، لذا تحقیق حاضر بر اساس مدل کرک پاتریک به ارزیابی میزان مسوولیت پذیری و اثربخشی دورههای آموزشی ژورنال کلاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 پرداخته است.
روشها: پژوهش حاضر در زمره پژوهش کاربردی به صورت شبه آزمایشی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 175 نفر که 120 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی در دسترس در دو گروه آزمایش (آموزش دیده، 60نفر) و گروه کنترل (آموزش ندیده،60 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل کرک پاتریک بوده است. اطلاعات با استفاده از آزمونهای t یک نمونهای، t زوجی و تحلیل کواریانس و نرمافزار spss ارزیابی شد.
نتایج: نتایج نشان داد سطح واکنش فراگیران نسبت به دورههای آموزشی ژورنال کلاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز بطور معنیداری بالاتر از حد متوسط و رضایتبخش میباشد. مقایسه دانش دانشجویان آموزشدیده در قبل و بعد از آموزش حاکی از افزایش معنیداری در دانش دانشجویان میباشد. مقایسه دانشجویان آموزشدیده و آموزشندیده از طریق آزمون کواریانس در دو سطح رفتار و نتایج حاکی از اثربخشی دورههای آموزشی در تغییر رفتار و افزایش نتایج عملکردی میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به مسوولیت پذیری و اثربخش بودن آموزشهای ژورنال کلاب دانشجویان آموزش دیده در چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج نسبت به دانشجویان آموزشندیده پیشنهاد میشود این دورهها به طور منظم در بازههای زمانی مشخص با حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه برگزار شود.
Background and Aims: The main purpose of this study was to examine the evaluation of effectiveness in short–term training courses of the students of Tabriz University of Medical Sciences in 1390 according to Kirkpatrick model.
Methods: A quasi-experimental, the sample in this study consisted of students serving in the Education Unit, Faculties of Medical Sciences University in the two groups (trained, 60) control group (untrained, n = 60) have been studied. Members of the matched sample of job experience, job duties, hours of training, course selection have been studied. The main tool for data collection was a questionnaire based on Kirkpatrick Model.
Results: The results showed that the implementation of short - term training courses on the increase of knowledge, improvement of attitude and increase of skills of the students of the students of Tabriz University of Medical Sciences was effective.
Conclusions: The results of this study showed that trained students in four levels of reaction, learning, behavior, and outcomes than non-trained staff has positive result