Abstract:
مقدمه: برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در آموزش و یادگیری موثر دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد. برای توجه به اهمیت آموزش زبان انگلیسی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی لازم است یک برنامه درسی که بتواند کلیه نیازهای ضروری آموزش زبان انگلیسی را در خود جای دهد بایستی تدوین شود. لذا هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب زبان انگلیسی برنامه درسی دوره متوسطه اول بر اساس مولفههای مطلوب آموزش زبان انگلیسی به روش آنتروپی شانون است.
روش کار: روش تحقیق، تحلیل محتوا "آنتروپی شانون" میباشد که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح میکند. آنتروپی در تئوری اطلاعات، شاخصی است برای اندازهگیری عدم اطمینان که به وسیله، یک توزیع احتمال بیان میشود. محتوای طرح از نظر پاسخگو (کتب زبان انگلیسی متوسطه اول) و هفت مولفه اصلی و 45 مولفه فرعی آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که بررسی کتابهای زبان انگلیسی دوره اول متوسطه، مولفه مربوط به راهکارهای یادگیری انگلیسی با 1391 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار مربوط به چالشها و آسیبهای یادگیری زبان انگلیسی با صفر فروانی است.
نتیجهگیری: در محتوای کتابهای درسی رسمی به برخی مولفههای آموزش زبان انگلیسی کمتر و یا اصلا توجهی نشده است، در حالی که طراحی، اجرا و اداره برنامههای آموزش زبان انگلیسی در عرصه تعلیم و تربیت از اولویت خاصی برخوردار است.
Introduction: English language teaching curriculum is very important in effective teaching and learning of students. In order to pay attention to the importance of teaching English as one of the most important communication tools, it is necessary to develop a curriculum that can accommodate all the necessary English language teaching needs. Therefore, the purpose of this study is to analyze the content of the first high school English Language curriculum textbooks based on the desired components of teaching English by Shannon Entropy method.
Methods:The research method is content analysis "Shannon entropy" that presents data processing in the context of content analysis with a new, quantitative and qualitative look. Entropy in information theory is an indicator for measuring uncertainty, which is represented by a probability distribution. The content of the layout was responsive (first-language English textbooks) and seven major components and 45 sub-components of English language teaching.
Results: Shannon Enthropy Content Analysis Results showed that the study of English language books in the first part of high school, the component of English learning strategies with the 1391 cases was the most frequent, and the least amount related to the challenges and damage of learning English with Zero is ferocious.
Conclusion: In the content of official textbooks, some of the components of English language education are less or less attentive, while the design, implementation and administration of English language education programs in the field of education are of particular importance