Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی جهتگیری مذهبی و رضایت از زندگی با میانجیگری مقابلهی مذهبی و عاطفهی مثبت است. طرح پژوهش حاضر از نوع طرحهای همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است و جامعهی آماری آن دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1401-1400 است. از طریق روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 311 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شدند و ابزارهای جهتگیری مذهبی بایمالت (1999) و رضایت از زندگی (1985) و راهبردهای مقابلهی مذهبی پارگامنت (1998) و مقیاس عاطفهی مثبت (1988) مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان داد جهتگیری مذهبی با مقابلهی مذهبی رابطه دارد. همچنین یافتهها حاکی از آن است که مقابلهی مذهبی با رضایت از زندگی رابطه دارد به علاوه جهتگیری مذهبی با عاطفهی مثبت ارتباط دارد و عاطفهی مثبت با رضایت از زندگی رابطه دارد و جهتگیری مذهبی از طریق مقابلهی مذهبی و عاطفهی مثبت با رضایت از زندگی رابطه دارد و متغیرهای میانجی به یک اندازه تأثیرگذار بودند. چنین توصیه میشود که به منظور افزایش رضایت از زندگی در دانشجویان، مذهب و مقابلهی مذهبی و عاطفهی مثبت تقویت شود.
The aim of this study is the examination of connection between religious orientation and life satisfaction with mediating effect of religious coping strategies and positive affection. Plan of this study is of solidarity plans type and of structural equations modeling class and statistical community was students of Ahvaz Chamran university were selected and we use religious orientation instruments of Maltby (1999) and religious coping strategies of Pargament (1998) and positive affection scale (1988). Our finding show that religious orientation is connected with religious coping. On the other hand, religious coping is connected with life satisfaction, furthermore, religious orientation is connected with positive affection and positive affection is connected with life satisfaction, also, religious orientation is connected with life satisfaction with mediating effect of religious coping strategies and positive affection, we should say all mediating variables had same effect. It is recommended that for increase of life satisfaction among students we should reinforce religion, religious coping and positive affection.