Abstract:
نظر به اهمیت اوقات فراغت دانشجویان و ورزش دانشجویی در دانشگاهها، توجه و نگاه راهبردی به این مقوله در دانشگاه علامه طباطبائی نیز غیرقابل چشمپوشی بود. لذا هدف این پژوهش، تدوین برنامه جامع غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد فعالیتهای ورزشی سازمان یافته از دیدگاه اساتید و کارکنان بود. پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری تحقیق شامل؛ 40 نفر از اساتید، کارکنان، دانشجویان و مربیان ورزشی دانشگاه بود. حجم نمونه بهصورت تمامشمار انتخاب شد. ابزار پژوهش؛ مصاحبه و پرسشنامههای محققساخته بود که روایی محتوایی آنها بر اساس نظر متخصصان و با پایایی آلفای کرونباخ 91/0 تأیید شد. جهت تحلیل دادهها، از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی، ماتریس تحلیل سوات و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی استفاده شد. نتایج تحلیل سوات نشان داد که موقعیت راهبردی در موقعیت محافظهکارانه قرار دارد و 3 استراتژی تهاجمی، 6 استراتژی محافظه کارانه، 4 استراتژی رقابتی و 2 استراتژی تدافعی تدوین گردید. در ادامه با رسم ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی عوامل داخلی و خارجی، استراتژی «توسعه و بهبود فضا، تجهیزات و اماکن ورزشی استاندارد در خوابگاه ها و دانشکده ها به ویژه برای دختران دانشجو» در رتبة اول قرار گرفت. بنابراین مدیریت تربیت بدنی دانشگاه می تواند با توسعة اماکن و تجهیزات ورزشی در خوابگاهها و دانشکدهها، فرصتهای حضور بیشتر دانشجویان در فعالیت های ورزشی را در راستای غنی سازی اوقات فراغت فراهم آورند.
Considering the importance of students' leisure time and student sports in universities, the strategic attention to this issue in Allameh tabataba'i University was also not negligible. so the purpose of this study was to Designing comprehensive program to enrich the leisure time of Allameh Tabatabai University students with the approach of organized sports. the research was descriptive-analytical. the statistical population of this study included 40 professors, staff, students and sports coaches of the university. the sample was equal to the statistical population. Research tools was the interview and researcher-made questionnaires that their content validity was confirmed based on the opinion of experts and their reliability was obtained using Cronbach's alpha of 0.91. to analyze the data was used from the matrix of evaluation of internal and external factors, SWAT analysis matrix and QSPM Matrix. the results of SWOT analysis showed that the strategic position is in the conservative position and were identified the 3 aggressive strategies, 6 conservative strategies, 4 competitive strategies and 2 defensive strategies. then, the strategy of "developing and improving standard space, equipment and sports facilities in dormitories and colleges, especially for female students" was also ranked first. therefore, the university physical education management can provide more opportunities for students to participate in sports activities in order to enrich their leisure time by developing sports facilities and equipment in dormitories and colleges
Machine summary:
افزایش سطح تحرک، شادابی، سلامت و ارتباطات اجتماعی دانشجویان جدول ٤- فهرست نهایی SWOT تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی تهران جهت غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان با رویکرد فعالیت های ورزشی سازمان یافته از دیدگاه استادان و کارکنان ردیف , قوت ها 1, وجود مدیریت تربیت بدنی در ساختار دانشگاه 2, وجود نیروهای متخصص و کارآمد در تربیت بدنی دانشگاه 3, وجود دانشکده تخصصی تربیت بدنی ودارای مقاطع تحصیلات تکمیلی در اکثرگرایش های این رشته 4, وجود استادان تربیت بدنی با سابقه کار علمی و عملی بالا 5, وجود قهرمانان تیم ملی تحصیل کرده در رشته تربیت بدنی 6, وجود دانشجویان جوان و با انگیزه دختر و پسر رشته تربیت بدنی درخوابگاهها 7, داشتن سالن چند منظوره و استخر شنا در کنار هم در پردیس مرکزی 8, برگزاری برنامه ها و مسابقات ورزشی و فعالیت های جسمانی متنوع در خوابگاهها و دانشکدهها 9, در اختیار قرار دادن امکانات ورزشی به صورت رایگان و یا باهزینه بسیار کم برای دانشجویان ردیف , ضعف ها 1, کمبود امکانات و فضاهای ورزشی استاندارد در خوابگاهها و دانشکدهها 2, نبود مربیان متخصص در بعضی رشته های ورزشی 3, نبود برنامه ریزی راهبردی بلند مدت در مدیریت تربیت بدنی دانشگاه 4, کمبود تجهیزات تخصصی ورزشی در دانشکدهها و خوابگاهها 5, پراکندگی خوابگاهها و دانشکدهها 6, تقسیم ناعادلانه وظایف و امور تربیت بدنی در بین همکاران 7, نبود مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی 8, عدم دسترسی به فضاها و سالن های مناسب ورزشی برای دختران 9, نامناسب بودن وقت فعالیت ورزشی برای دختران ردیف , فرصت ها 1, هم جواری پردیس مرکزی با پارک جوانمردان و مناطق مسکونی 2, هم جواری دانشکده تربیت بدنی با ورزشگاه آزادی 3, دیدگاه مثبت ریاست دانشگاه و معاون دانشجویی به رشته تربیت بدنی و ورزش دانشجویی 4, توجه ویژه و دید مثبت اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم نسبت به رشته تربیت بدنی و ورزش دانشجویی 5, آگاهی و علاقه مندی اکثر قریب به اتفاق دانشجویان از مقوله لزوم فعالیت بدنی در زندگی روزمره خود 6, وجود دروس تربیت بدنی عمومی و ورزش برای تمامی رشته های تحصیلی 7, در اختیار داشتن جمعیت کثیر دانشجویی در دامنه های سنی متفاوت ردیف , تهدیدها 1, هجوم شبکه ها و فضاهای مجازی رسانه ای به زندگی دانشجویان 2, دوری خوابگاههای دانشجویان با دانشکدهها و پردیس مرکزی 3, وضعیت بد اقتصادی کشور (تورم و گرانی شدید) 4, مشکلات معیشتی، تحصیلی و دغدغه آینده شغلی دانشجویان 5, گرانی تجهیزات ورزشی برای توسعه رشته ها و افزایش هزینه های نگهداری اماکن ورزشی 6, زندگی ماشینی و آلودگی زیست محیطی شهرهای بزرگ که گریبانگیر قشر دانشجویان نیز میباشد.