Abstract:
بسیاری از پژوهشهای صورت گرفته درزمینه اشتغال پذیری نشان میدهند که علیرغم گسترش قارچ گونه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کیفیت دورههای آموزشی پیشرفت قابلتوجهی نداشتهاند. این امر موجب شده است تا اشتغال ناقص در میان دانشآموختگان افزایشیافته و نیروی انسانی کارآمد و آمادهبهکار نیز کاهش یابد. بر همین اساس یکی از راهبردهای موفق و با پیشینهای قوی در حوزه آموزش و توسعه مهارتها و شایستگیهای دانشجویان، بهکارگیری سیستم منتورینگ آکادمیک بوده است. این پژوهش با هدف واکاوی منتورینگ آکادمیک بهمنظور اشتغال پذیری دانشجویان رشته مدیریت انجامشده است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید و کارشناسانی را پوشش میداد که از منتورینگ آکادمیک اطلاع داشتند. در ادامه به روش نمونهگیری گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری با تعداد 16 نفر از آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. اعتبار یافتهها با روش تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مراحل سهگانه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی اشتراوس و کوربین (1998) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، 45 مفهوم و 18 مقوله طی مراحل سهگانه تحلیل دادهها احصاء و در قالب مدل پارادایمی قرار گرفت. مقولههای احصاء شده عبارتاند از:1. منتورینگ آکادمیک اشتغال پذیری دانشجویان رشته مدیریت 2. عوامل درونسازمانی 3. عوامل میان سازمانی 4. عوامل فردی 5. هدفگذاری کلان 6. تئوری بودن دروس 7. عدم بهکارگیری اساتید متخصص صنعتی 8. توازن بین بازار کار و پذیرش دانشجو 9. نگرش به اشتغال دانشجویان 10. برنامه درسی 11. توانمندسازی عملی دانشجویان 12. طراحی سیستم نظارت و ارزیابی 13. صنعت محوری 14. طراحی نظام جذب منابع 15. اشتغالزایی 16. محیط یادگیری هوشمند 17. کاهش هزینهها 18. بهبود سلامت روانشناختی دانشجویان. این مقولهها به ترتیبی که ذکر شد در قالب عناصر شرایط علی (3)، پدیده اصلی (منتورینگ آکادمیک اشتغال پذیری دانشجویان رشته مدیریت)، شرایط زمینهای (3)، شرایط مداخلهگر (2)، راهبردها (4)، پیامدها (4) جای گرفتند. یافتههای پژوهش نشان میدهد منتورینگ آکادمیک در قالب برنامهای مدون میتواند موجب توسعه شایستگیها و مهارتهای دانشجویان شود و نیاز صنایع را به نیروی انسانی کارآزموده را فراهم ساخته و موجبات اصلاح زیرساختهای آموزشی و پژوهشی را بهوسیله ایجاد همکاری آموزشی میان دانشگاهها و صنایع فراهم سازد.
This research has been conducted with the aim of analyzing academic mentoring in order to employ management students. Due to explain academic mentoring and obtain appropriate data, the qualitative research method and the data type of the foundation were used. The statistical population of the study covered all professors and experts who were aware of academic mentoring. Then, semi-structured interviews were conducted with by snowball sampling method until theoretical saturation was reached. The three steps of open coding, axial coding and selective coding of Strauss and Corbin (1998) were used to analyze the data. Findings showed that 45 concepts and 18 categories were counted during the three stages of data analysis and were placed in a paradigm model. The counted categories are: 1. Academic mentoring of students' employability in management 2. Internal and organizational factors 3. Inter-organizational factors 4. Individual factors 5. Macro-targeting 6. Theoreticality of courses 7. Non-employment of industrial professors 8. Balance between labor market and student admission 9. Attitude towards student employment 10. Curriculum 11. Practical empowerment of students 12. Design of monitoring and evaluation system 13. Industry-oriented 14. Design of resource absorption system 15. Job creation 16. Intelligent learning environment 17. Reduce costs 18. Improve students' mental health. These categories are in the order mentioned: in the form of elements of causal conditions (3), main phenomenon (academic mentoring of employability of management students), contextual conditions (3), intervening conditions (2), strategies (4), consequences (4) they got findings showing that academic mentoring can develop students' competencies and skills.
Machine summary:
واکاوي منتورينگ آکادميک به منظور اشتغال پذيري دانشجويان رشته مديريت دانش آموخته کارشناسي ارشد رشته آموزش و بهسازي منابع انساني ، دانشگاه علامه عليرضا حسيني طباطبائي ، تهران ، ايران استاد گروه آموزشي مديريت و برنامه ريزي آموزشي ، دانشکده علوم تربيتي و عباس عباس پور روان شناسي ، دانشگاه علامه طباطبائي ، تهران ، ايران دانشيار گروه آموزشي مديريت و برنامه ريزي آموزشي ، دانشکده علوم تربيتي و سعيد غياثي ندوشن روان شناسي ، دانشگاه علامه طباطبائي ، تهران چکيده بسياري از پژوهش هاي صورت گرفته درزمينه اشتغال پذيري نشان ميدهند که عليرغم گسترش قارچ گونه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي کيفيت دوره هاي آموزشي پيشرفت قابل توجهي نداشته اند.
وي پس از بررسي سيستم منتورينگ آموزشي در آموزش عالي نيجريه ، بيان ميکند؛ اجراي اين رويکرد سبب توسعه راهبردهاي جست و جوي شغلي، آموزش حرفه اي جهت تکميل و تدوين رزومه حرفه اي دانشجويان ، افزايش کارآموزي دانشجو در صنايع ، افزايش دسترسي دانشجو به شبکه ي گسترده اي از متخصصان ، انتقال سريع دانشجو از آموزش عالي به بازار کار و توسعه مهارت ها و شايستگيهاي موردنياز کارفرمايان ميشود هميلتون ، بومن ، رابين و ساهوتا ١(٢٠١٩)، تلاش سال هاي اخير دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي براي کمک به دانشجويان براي به دست آوردن مهارت هاي کليدي براي جذب موفقيت آميز در بازار کار بوده است .
Career training with mentoring programs in higher education: facilitating career development and employability of graduates.