Abstract:
محبت، تحت قوای نفسانی به صورتهای مختلفی بروز میکند و اعمال و رفتار آدمی از آن تأثیر و تأثر میپذیرند. لذا در این پژوهش سعی شده است که با روش تحلیل محتوای کیفی، پس از بیان نحوه بروز محبت ذیل قوای نفسانی بر مبنای اندیشه امام خمینی(ره)، بهطور جداگانه سه رویکرد تربیتی افراطی، تفریطی و اعتدالی معرفی و تحلیل شوند. یافتهها نشان میدهد که محبت ذیل قوه شهویه در رویکرد افراطی و تفریطی به ترتیب موجب زنا و رهبانیت گشته و در رویکرد اعتدالی بهصورت محبت بین همسران، و والدین و فرزندان در کانون خانواده بروز میکند. محبت ذیل قوه غضبیه بهصورت افراطی دوستی با دشمن و به حالت تفریطی طرد منحرفان و خطاکاران را در پی خواهد داشت و تنها در رویکرد اعتدالی بهصورت معقول «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» در جامعه ظاهر میگردد و در نهایت محبت ذیل قوه وهمیه بهصورت افراطی و تفریطی سبب حب و ترک دنیا شده و در رویکرد اعتدالی حب خداوند در قلب مخلوق بروز و ظهور مییابد.
الهدف الريیسی من البحث الحالی هو تحلیل اسس، اهداف، اصول وطرق التربیه العقلانیه من منظور الشهید
المطهری لنظام التعلیم و التربیه الرسمی. الطریقه المستخدمه فی هذه المقاله هی طریقه کیفیه، و هی کتبت بطریقه
توصیفیه وتحلیلیه استنباطیه. مجتمع التحلیل هو مجموعه کتبه وشروحه ومقالاته. تشیر النتايج الی انه قد عرف و -
بین هدف التربیه العقلانیه بمعنی ایجاد الاسس اللازمه لتنمیه القوه العقلانیه، لاجل العثور والوصول الی منزله الانسان
الکامل . و اخذ فی الاعتبار، التعامل و الاهتمام بهذا البعد التربوی کاحد متطلبات لجمیع الانظمه و لاسیما نظام
التعلیم و التربیه الرسمی، لان المهمه العظیمه لهذا النظام هی تنمیه التفکیر النقدی والتفکیر الواعی والحکم الصحیح.
ومن اهم مبادي التربیه العقلانیه من وجهه نظر هذا الفیلسوف الشهیر: " العقل العملی المتاثر عن حالات النفس"،
"التفکیر والتعلم عنصران اساسیان فی تربیه العقل"، "الاختلاف فی العقول البشریه امر ذاتی "،" کل قوانین العقل
متلايمه مع الفطره البشریه "و ...
ثم تم الالماح الی اصول التربیه العقلانیه )اصل تربیه العقل العملی من خلال تزکیه النفس، اصل التعقل، اصل ضروره
تعلم العلم، و اصل الایمان بکون اختلاف العقل فی الانسان عادیا، ومبدا التوفیق بین التعلیم والتدریب مع الفطره
البشریه و ...(. اخیرا، تمت مناقشه طرق و حلول التعلیم العقلانی، ومن هذه الحلول طریقه التزکیه ، و طریقه التعود
علی التفکیر والتعقل، وطریقه التعلیم القايمه علی الفروق الفردیه، وطریقه النمذجه و قبول النموذج.
Affection manifests itself in various forms under the influence of sensuality, and human actions and behavior are affected by it. Therefore, in this research, it has been tried to use the method of qualitative content analysis, after expressing the way of affection under the sensual powers based on the thought of Imam Khomeini , three educational approaches of extreme, extravagance and moderate are introduced and analyzed separately.The findings show that affection under the power oflust in the extreme and excessive approaches has caused adultery and monasticism respectively, and in the moderate approach, it appears as love between spouses, parents and children in the family center.Affection under the power of anger in an extreme form will result in friendship with the enemy and in an extravagance state, rejection of deviants and wrongdoers and it appears in the society only in the reasonable appearance of "mercy on the infidels and mercy between them".And finally , affection under the power of illusion causes love and abandoning the world in an extreme form, and in a moderate approach, the love of God appears in the heart of creation
Machine summary:
لذا در اين پژوهش سعي شده است که با روش تحليل محتواي کيفي، پس از بيان نحوه بروز محبت ذيل قواي نفساني بر مبناي انديشه امام خميني (ره )، به طور جداگانه سه رويکرد تربيتي افراطي، تفريطي و اعتدالي معرفي و تحليل شوند.
امام خميني (ره ) دراين باره مـي فرماينـد: خداوند تبارک و تعالي به يد قدرت و حکمتش در عالم غيب و باطن نفس قوايي خلق فرموده که داراي منافع بيشمار بوده و آنچه موردبحث است سه قوه واهمه و غضبيه و شهويه هسـتند کـه هـر يک از اين قوا داراي منافع کثيره بـه جهـت حفـظ نـوع و شـخص و تعميـر دنيـا و آخـرت بـوده و سرچشمه تمام ملکات حسنه و سيئه و منشأ تمام صور غيبيه ي ملکوتيه اند (امام خمينـي، ١٣٨٨: ١٦- ١٤).
ازآنجاييکـه محبـت هـم نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٢٩٧ مي تواند تحت قواي نفساني قرار مي گيرد و از مسير ذاتـي و فطـري خـود خـارج شـود، لـذا ايشـان متذکر مي شوند محبت و مدارايي مدنظر شريعت است که بر پايه عقـل و خـرد باشـد و از هرگونـه سودجويي، مصلحت طلبي و بهره مندي هاي نفسـاني پيراسـته باشـد.
يکي از ويژگي هاي بارز انديشه تربيتي امام خميني (ره ) آن است که اين شخصيت بـزرگ بـراي زن ارزش والايي قائل اند و او را لايق محبت حقيقي دانسـته و آن هـا کـه مـي خواهنـد زن را ملعبـه ٣٠٠ سال سيام | شماره پنجاه و هفتم | زمستان ١٤٠١ مردان و جوان هاي فاسد قرار بدهند، خيانتکار خطاب مـي کنـد.