Abstract:
در حال حاضر، مرزهای بازار بازیهای دیجیتال در کشور ایران مساحت کوچکی را در جغرافیای بزرگ بازار جهانی بازی های دیجیتال اشغال کرده است. بزرگکردن این مساحت نیازمند همکاری تمامی بازیگران این حوزه از طریق ورود به عرصه های جدید (اقیانوس آبی) و تمرکز بر تصاویر به دست آمده از فعالیتهای آینده پژوهی است. ازاین رو، این مقاله قصد دارد، با بهرهگیری از راهبرد اقیانوس آبی و استفاده از دو روش دلفی و سناریونویسی، عوامل تاثیرگذار و سناریوهای محتمل در خصوص «نقش سازمان صداوسیما در توسعۀ بازار بازی های دیجیتال ایرانی با رویکرد راهبرد اقیانوس آبی» را شناسایی کند. در این پژوهش از نرمافزار Micmac برای شناسایی پیشرانها و از نرمافزار Scenario Wizard برای تعیین عدم قطعیتهای کلیدی موجود در دیدگاههای 27 نفر از خبرگان حوزههای آینده پژوهی، بازیهای دیجیتال و رسانه استفاده شد و بر اساس آن، با ایجاد دو محور عدم قطعیت کلیدی «راه اندازی کانال تلویزیونی بازی» و «رگولاتوری و تنظیمگری» به همراه وضعیتهای محتملشان، چهار فضا برای سناریوپردازی به دست آمد. سپس، با تلفیق سناریوهای چهارگانه با ابزار چهاربخشی «حذفـکاهشـافزایشـخلق»، سیمای راهبردی حرکت سازمان صداوسیما بهسوی اقیانوس آبی مشخص شد. نتایج پایانی نشان داد که سازمان صداوسیما در بردی دوسویه میتواند با بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های به دست آمده از کانال تلویزیونی بازی های دیجیتال، علاوه بر خلق مطلوبیتی جدید برای جذب غیرمشتریهای سازمان (فعالیت در اقیانوس آبی)، با افزایش نرخ پذیرش بازیهای رایانه ای در جامعه سهم هر کس (خانواده، سرمایه گذار، بازیساز و...) را در بزرگسازی سبد مصرف بازیهای دیجیتال و به دنبال آن، توسعۀ بازار بازی های دیجیتال کشور آشکار کند.
At present, the borders of the digital games market in the country have occupied a small area in the vast geography of the global digital games market compared to abroad. Expanding this area requires all stakeholders in this area to work together, by entering new realms and focusing on images obtained from futures studies activities. Therefore, this dissertation intends to take advantage of the Blue Ocean Strategy and applying Scenario planning and the library research, it identifies influencing factors, and possible scenarios for “the role of the IRIB in the Improvement of Iranian Digital Games Market.” Studying the research literature, implementing three rounds of Delphi with 27 experts and using Micmac and Scenario Wizard software, two key uncertainties of "launching a television game channel" and "regulator and regulation" with Possible situations for each of them has led to four scenario spaces, namely, “Paradise”, “Temple of Ammon”, “Hero of Empty”, and “Invisible Man”. Then, by combining quadripartite scenarios with quadripartite facility "ERRC", the strategic landscape of the movement of the IRIB organization towards the blue ocean was identified. The final results showed that the IRIB could, in a mutual benefit, take advantage of the capacities and opportunities gained from the digital gaming television channel, in addition to creating a new advantage to attract non-customers, By increasing the rate of game acceptance in the society, the proportion of everyone in enlarging the consumption basket of digital games, and following that, the development of the country's digital games market will be revealed.
Machine summary:
هـزارٔە سـوم با مشـخصه هايي از قبيل جهانيشـدن ، پيشـرفت روزافـزون فّناوري ، تغييــرات ســريع در نظام هــاي اقتصــادي و سياســي و اجتماعــي و فرهنگــي ، افزايــش و تغييــر خواسـته ها و ترجيحـات افـراد و از همـه مهم تـر ميـدان رقابتـي بيحدومـرز نوعـي از مديريـت را طلـب ميکنـد کـه در آن سـازمان ها بايـد بـه مقولـۀ خلاقيـت و نـوآوري اهميـت فراوانـي دهنـد؛ خلاقيتـيکـه نتيجـۀ آن شناسـايي و به کارگيـري راهبـردي اسـت کـه بـا رقابـت بـر سـر ارزش هـاي موجـود و مفـروض بـازار بي ارتبـاط اسـت و خـود را پيرامـون پيدايـش و رسـيدن به فضاي بـازاري بـدون رقيـب معنـا ميکنـد.
بـه نظـر مي رسـد نبـود ادراک صحيـح و فرارسـانه اي سـازمان صداوسـيما از ظرفيـت و قابليت هـاي بازي هـاي ديجيتـال ، در کنـار سـاير رسـانه هاي سـّنتي ازجملـه راديـو و تلويزيـون ، مانـع از توجـه جــدي ايــن ســازمان بــه صنعــت بازي هــاي ديجيتــال به عنــوان محيط هــاي رســانه اي نوظهــور در ســپهر جديــد رســانه اي شــده اســت و ايــن ســازمان در حرکــت به ســوي تعريــف الگوهــاي جديــد مصــرف رســانه اي نســل نــو (حرکــت به ســوي اقيانــوس آبــي) و پيش بينــي و شناســايي محتمل تريـن بازارهـاي رسـانه اي نويـن ، ازجملـه بازي هـاي ديجيتـال ، مغفـول مانده اسـت .
نتايــج ايــن پژوهــش نشــان داده اســت فعاليت هــاي نوآورانـه در شـرکت بلک بـري و رسـيدن بـه موفقيـت بـه بازارگرايـي و اسـتفاده از شـبکۀ نـوآوري آبــي (BIN) نيــاز دارد؛ بــه ايــن ترتيــب ، مي تــوان از يافته هــاي ايــن پژوهــش در جــاي خــود فصـل مشـترکي بـا پژوهـش پيـش رو در موضـوع توسـعۀ بـازار بازي هـاي ديجيتـال پيـداکـرد.