Abstract:
هدف از این پژوهش، تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی تقابلهای گفتمانی فیلم «به وقت شام» است. این فیلم با حمایت مالی سازمان هنری رسانهای اوج ساخته شده است. حاکمیت سیاسی ایران بنا به دلایل سیاسی، نظامی و اجتماعی به مقابله با داعش در جنگ سوریه و عراق پرداخت. فیلم به وقت شام نیز سعی در بازنمایی حضور خلبانان ایرانی در سوریه و تقابل آنها با داعش را داشتهاست. در این پژوهش، فیلم مورد مطالعه بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی ون لیوون، تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که فیلم در حال بازنمایی بازیگران در دو قطب داعشی و غیرداعشی است؛ بدینترتیب داعشیها افرادی بنیادگرا، مطلقگرا، درشتاندام، تندخو و متوحش و غیرداعشیها انسانهایی متمدن، با اندام مناسب و مطابق با هنجارهای معمول بشری بودهاند. قطببندی گفتمانی فیلم با قطببندی مورد نظر قدرت ایران، تطابق دارد؛ بهعبارتی شاهد «سراسربینی» فوکویی دولت ایران به منظور اشاعۀ باورها و گفتمان موردنظر خود برای اخذ تأیید ملت، هستیم. همچنین هر دو قطب داعشی/غیرداعشی، پرتوتایپهایی را نسبت به یکدیگر دارند؛ بهعبارتی دیگر داعشیها تمام افراد غیر از تفکر خود را دشمن دین و خداوند میخوانند و در مقابل غیرداعشیها نیز تمام داعشیها را افرادی غیرمنطقی و متوحش میخوانند.
This study aim is critical discourse analysis of representation discourse confrontation of "Damascus Time" movie. This movie has been produced with "OWJ Media” organization financial support. So, this movie has been produced with State-ownership and based on its favorable discourses. The Islamic Republic of Iran fought ISIS in the Syrian war for political, cultural, and social reasons. This movie represented Iranian pilots’ activities in Syria and their fight against ISIS. In this study, this movie was analyzed based on Theo van Leeuwen's critical discourse analysis method. results Show that this movie represents actors in the ISIS and non-ISIS poles. So, ISIS are fundamentalist, absolutist, big-bodied, fierce, and savage and non-ISIS are Civilized, fit body and normal. The discourse polarization of this movie is in accordance with the desired polarization of power in Iran. In other words, we see Foucault's "Panopticism" of power to spread the beliefs and discourse sought to build the nation's approval. In addition, both poles have Prototypes of each other; ISIS call other, religion and God enemies and in contrast non-ISIS, all ISIS call irrational and savage.
Machine summary:
تحليل گفتمان انتقادي بازنمايي تقابل هاي گفتماني فيلم «به وقت شام » با رويکرد ون ليوون مسعودکوثري ١، علي مؤمني٢ چکيده هـدف از ايـن پژوهـش ، تحليـل گفتمـان انتقـادي بازنمايـي تقابل هـاي گفتمانـي فيلـم «بـه وقـت شـام » اسـت .
در طـول ايـن مسـير، داعشـي هاي مهاجر نيز به جمعيت داعشـي ها اضافه شـده و سـعي در اسـتفاده تبليغاتي و سياسـي از هواپيما، مـردم و نظاميـان سـوري و خلبـان ايرانـي داشـتند کـه علـي بـا فهـم نيـت آن ها، سـعي دربرهـم زدن برنامه ريــزي داعشــي ها دارد و در نهايــت نيــز موفــق شــده و خــود او بــه شــهادت مي رســد.
همچنيـن سـطح روابـط از جهـت قـدرت ، بديـن ترتيـب اسـت کـه خلبانـان ايرانـي ، مـردم و سـربازان سـوري ، در زاويـه سـطح چشـم بوده و به طــور مســتقيم نــگاه ميکننــد؛ امــا داعشــي ها از زاويه هــاي ديگــر بازنمايــي مي شــوند؛ زمانــي کــه قــدرت داعــش بــر هواپيمــا اعمــال مي شــود، زاويــۀ پايينــي وجــود دارد.
٢. بازنماييگروهي يا فردي راهبــرد مــورد اســتفادٔە ديگــر، بازنمايــي گروهــي يــا فــردي اســت ؛ آيــا بازيگــران بــه صــورت انفـرادي نمايـش داده مي شـوند يـا جمعـي ؟ بـه عبـارت ديگـر، چـه نـوع فرايندهايـي اسـتفاده شده اسـت : همگـن کـردن يـا متمايـز کـردن ؟ شـخصيت پردازي متمايـزي نسـبت بـه داعشـي ها انجـام نشده اسـت ؛ اگرچـه اطلاعاتـي انـدک از هرکـدام از آن هـا بازنمايـي مي شـود، امـا آن هـا ذيــل گــروه داعــش قــرار گرفتــه و فرديــت خــود را از دســت داده و ســعي در همگن ســازي جمعـي بـراي نيـل بـه اهـداف خـود دارنـد؛ از ايـن رو شـاهد بيـان خاطـرات فـردي آن هـا (مانند Agent .