Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس درام کاربردی بر خلاقیت و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کمی و روش آن شبه آزمایشی بود و ازطرح پیش آزمون _ پس آزمون تک گروهی استفاده شد، جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران منطقه 15 که نمونه به صورت در دسترس از مدرسه پسرانه فلسطین 2 و به صورت نهایی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود. برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت تورنس و پرسشنامه تفکر انتقادی فاشیون استفاده شد. روش تدریس درام کاربردی در طی 10 جلسه آموزش اجرا شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری تی گروه های وابسته مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد روش تدریس درام تاثیر مثبت و معنی داری بر خلاقیت دانش آموزان دارد. نتایج نشان داد روش تدریس درام تاثیر مثبت و معنی داری بر تفکر انتقادی دانش آموزان دارد. نتایج نشان داد روش تدریس درام کاربردی بر مؤلفه های خلاقیت و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان تاثیر دارد. نتیجه گیری: در نتیجه آموزگاران و دبیران باید با استفاده از روش تدریس درام کاربردی و ارایه مدل های آموزشی مناسب سعی کنند خلاقیت و تفکر انتقادی دانش آموزان را ارتقا دهند.
The aim of this study was to investigate the effect of applied drama teaching methods on creativity and critical thinking among students. The present study is a quantitative type and its method is quasi-experimental and the pre-test-post-test design of one group was used. Palestine 2 and will eventually be replaced by the experimental and control groups. The data collection tool in this study was a questionnaire. Torrance creativity and Critical thinking of Fashion test was used to measure creativity. The method of teaching applied drama was performed during 10 training sessions. The collected data were analyzed using statistical method of dependent groups. Findings showed that the method of teaching drama has a positive and significant effect on students' creativity. The results showed that the drama teaching method had a positive and significant effect on students' critical thinking. The results showed that the method of teaching applied drama has an effect on the components of creativity and critical thinking among students. As a result, teachers and educators should try to promote students' creativity and critical thinking by using applied drama teaching methods and providing appropriate educational models
Machine summary:
با توجه به نتايج اين پژوهش ها آن چه به نظر پژوهشگر ميتواند به عنوان تأثير مسئله اصلي پژوهش حاضر در نظر گرفته شود و در پژوهش هاي گذشته به آن پرداخته نشده عوام است اهميت روش هاي آموزشي مبتني بر نظريه هاي جديد آموزشي مانند ساختن گرايي و ل شناخت گرايي است که درام کاربردي نيز يکي از اين روش ها است و هنوز مطالعات زيادي فرد ي و در زمينه کارايي و شيوه هاي اجراي آن و شناساندن آن به معلمان و اساتيد حوزه آموزش و سازم يادگيري نشده است و همچنين بر اساس مباني نظري گفته شده بازي هاي نمايشي و تئاتر، اني مورد استقبال کودکان است و نقش مؤثري در تکلم ، پرورش اجتماعي و ديگر ابعاد بر شخصيت کودک ايفا ميکند.
علوي لنگرودي و همکاران (١٣٩٥) عوام در پژوهشي نشان دادند که اجراي برنامه درسي قصه گويي و نمايش خلاق بر عملکرد ل فرد تحصيلي و زير مقياس هاي سيالي، بسط ، ابتکار و انعطاف پذيري خلاقيت دانش آموزان تأثير ي و مثبت و معناداري داشته است .