Abstract:
تجاوز به عنف از قدیمی ترین جرایم در جوامع بشری است بااین حال تعریف این جرم برخلاف جرم شناختی آن همیشه و همه گاه ثابت بوده است. تجاوز به عنف در قانون مجازات اسلامی به تبعیت از مشهور فقها در ماده 221 قانون مجازات اسلامی و در ماده 224 موجب مجازات قتل یا اعدام زانی دانسته است. همچنین اکراه در متون فقه اسلامی و فقه عامه رافع مسئولیت کیفری میباشد. در آیات قران عنف با عناوینی همچون زنا و فاحشه بیان شده است که معنای لغوی و اصطلاحی عنف بسیار به هم نزدیک میباشد و از معانی این الفاظ می توان استنباط نمود که مواردی همچون زنا، لواط، مساحقه و قیادت از مصادیق تجاوز به عنف هستند که هرکدام از این الفاظ تعاریفی از دیدگاه فقهای شیعه و عامه و قانون مجازات اسلامی برای آنها در نظر گرفته شده است که دیدگاه شیعه و قانون مجازات که برگرفته از شرع میباشد و در برخی موارد دیدگاه بعضی از فقهای فقه عامه نیز در این مباحث بسیار به هم نزدیک میباشد و همچنین شرایط تحقق آنها و راههای اثبات عنف و مصادیق آن از طریق (اقرار، شهادت وعلم قاضی) قابل اثبات میباشد و در ادامه مستندات فقهی و حقوقی و آثار و احکام آنها در فقه شیعه و قانون مجازات اسلامی بیان شده است. روش به کار برده در این تحقیق به روش کتابخانهای میباشد که سعی شده است ابتدا به تعریف زنای به عنف عنف از نگاه فقها و حقو دانان پرداخته شود
Machine summary:
در اسلام جرايم جنسي عمدتا در زمره حدود قرار دارند و مجازات هايي سنگين براي مرتکبان آنها در نظر گرفته شده است که از جمله اين جرايم زنا همراه با عنف و اکراه است که در فقه اسلامي مجازات آن قتل است : "کسي که با زني با اکراه زنا کند حد وي کشتن است ، خواه محصن باشد يا نباشد.
(زنا آن است که مذکر بالغ وعاقل از روي علم به تحريم واختيار در فعل به مقدار سر آلت (وختنه گاه ) خود را، داخل کردن مقدار سر آلت براي کسي که آلت او حشفه دارد، به اين صورت تحقق مييابد که همان حشفه را داخل کند، وبراي کسي که حشفه ئ او بريده شده است به اين صورت تحقق مييابد که به اندازه ئ آن از آلت را داخل کند، البته شمول عبارت شهيد نسبت به شق اول ، خالي از تکلف نيست ، (در فرج زني)، بلکه داخل کردن آلت در قبل (جلو) ويا دبر (پشت ) هر مونثي موجب تحقق زنا ميشود که بر او حرام است ، داخل کند، بدون آنکه عقد نکاح يا ملکيت ، يعني ملکيت مرد نسبت به زن ، يا شبهه اي که باعث اعتقاد به حلال بودن آن عمل شده باشد، در کار باشد.
سوره فرقان آيه ٦٨) بررسي نگاه قرآن به عمل زشت «زنا» و تعابيري که قرآن کريم درباره اين گناه بزرگ به کار برده است ، بيگمان زمينه را براي درک بهتر حدود و کيفرهايي که در فقه جزا براي اقسام زنا بيان شده است ، فراهم ميکند و رويکرد قرآن و اسلام را در تشريع مجازات هايي چون تازيانه ، سنگسار و قتل تبيين مي کند و چارچوب هاي نظام حقوق کيفري را ارائه ميدهد.