Abstract:
دشت سوسن مال یکی از جاذبههای طبیعی استان خوزستان میباشد و جزء بخشهای شهرستان ایذه به شمار میآید. این ناحیه از نظر فرهنگی و اقتصادی دارای ویژگیهای زیادی میباشد که آن را حائز اهمیت و ممتاز کرده است. دشت سوسن مال دارای پستی و بلندیهای زیادی است، لذا همین عامل باعث شده که بر جاذبههای زیبای آن بیفزاید. بافت جمعیتی در این ناحیه به صورت روستانشینی و عشایری (این عامل بسیار کم شده است) صورت گرفته است. مردمان این ناحیه از تبار قوم لر، ایل بختیاری و شاخهی هفت لنگ و باب بزرگ دینارانی به شمار میآیند، هرچند به ندرت بابهای دیگر هفتلنگ نیز در این منطقه زندگی میکنند. باب بزرگ دینارانی به صورت گسترده و پراکنده و به صورت طایفههای گوناگون در ناحیه وجود دارند. ارتباط قومیتی زیاد و رابطههای خویشاوندی این طایفهها جذابیت اجتماعی و فرهنگی منطقه را بیش از پیش موثرتر کرده است. اقتصاد منطقه شامل کشاورزی و دامداری است. بنابراین بر اساس همین عوامل در گذشته زندگی خود را سپری میکردند، ولی امروزه این عامل کفاف زندگی در این منطقه را نمیدهد و مجبور به مهاجرت به شهرها و یا رفتن به بازار کار میشوند.
کسب و کار کم در این منطقه باعث میشود که جوانان زیادی را از منطقه برای کار در شهرهای صنعتی و بزرگتر دور کند. شرایط اقلیمی و جغرافیای مناسب این ناحیه جاذبههایی را به وجود آورده است که میتواند بازار کاری برای جوانان ناحیه باشد.
وجود آثار باستانی در ناحیه قدمت منطقه را نمایان میسازد، هرچند سیاحها، مورخان و جغرافیدانان بزرگی همچون یاقوت حموی در رابطه با این ناحیه سخن به میان آوردهاند و به اهمیت و قدمت آن پرداختهاند. به طور کلی مقاله حاضر نشان از اهمیت و قدمت منطقه به شمار میآید که حاضر میشویم این گفتهها را به رشتهی تحریر در آوریم.
Machine summary:
پژوهش حاضر با توجه به اهمیت پرورش خلاقیت در دوران کودکی و نقش عمده ی عوامل تاثیر گذار نظام آموزشی بر رشد خلاقیت و به ویژه حساسیت دوره پیش دبستانی در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان، می خواهیم بدانیم چنانچه دانش آموزان دوره ی پیش دبستانی را بگذرانند آیا این دوره تاثیری بر روند رشد خلاقیت در دانش آموزان تحت تعلیم در چهار مولفه اصالت، انعطاف، بسط، سیالی خواهد گذارد یا نه؟ بدین جهت مطالعه ی حاضر در پاسخگویی برای این سوال است: که آیا دوره ی پیش دبستانی به رشد خلاقیت دانش آموزان کلاس اول موثر است؟ ادبیات پژوهش در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی ها و منابع قدرت هستیم، افراد خلاق و با استعداد و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گران بها ترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستندو امروزه جامعه ما، بیش از هر زمان دیگری به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد هر چه قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده بیشتر و شدید تر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی مساله خلاقیت از مهم ترین مسائل در قلمرو تعلیم و تربیت است در واقع آینده متعلق به کسانی است که بهتر از دیگران فکر میکنند، بهتر از دیگران عمل میکنند، و بهتر از دیگران می فهمند و دارای روحیه تحقیق و کاوشگری میباشند و هر پدیده ای را با دید کنجکاوانه مینگرند و آن را بررسی می کنند و هرگز از پژوهش و تحقیق و راه دشوار و خسته کننده آن مایوس نمی شوند اهمیت این مساله زمانی نمایان می شود که به منظور نهایی تعلیم و تربیت توجه کنیم هدف نهایی تعلیم و تربیت این است که شخص را را برای تفکری روشن و منطقی و فکری سازنده توانا سازد تا بتواند مشکلات و معضلات زندگی را به نحو مناسب حل نماید و از تجارب دیگران و گذشته استفاده کرده آن ها را سازمان دهد و از نتایج آن برای آینده استفاده کند (کریمی، 1387).