Abstract:
علم معماری اسلامی مجموعه گزاره های نظام مندی است که باید بر اساس نظریه های مختلف در حوزه معماری اسلامی شکل بگیرد. امروزه پژوهشگران در حوزه تولید علم معماری اسلامی، در گام اول یعنی تولید نظریه قرار دارند که اولین رکن فرآیند در حوزه تولید علم است. لذا نظام آموزش عالی کشور بایستی بستر و ظرفیتی را فراهم نماید که ساز و کار نظریه پردازی در دانشگاه ها نظام مند و در مسیر درست قرار گیرد. به نظر می رسد اصلاح سرفصل های آموزشی مبتنی بر رویکردهای تولید نظریه در علوم انسانی در تحقق این امر مفید باشند. بر این اساس پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی –تحلیلی به معرفی و بهره گیری یکی از این رویکردها به نام فلسفه مضاف (تئوری دیده بانی) به بازنگری سرفصل آموزشی معماری دوره کارشناسی جهت ایجاد ظرفیت نظریه پردازی بپردازد و در این راستا طبقه بندی دروس نظری معماری به دو رویکرد تاریخی و منطقی و جدا سازی علم معماری و اثر معماری در هریک از رویکردها را ضروری دانسته و برقراری ارتباط بین دو رویکرد را به عنوان هدف اصلی دروس نظری پیشنهاد می نماید.
. Today, researchers in the field of production of Islamic architecture are in the first step, ie the production of theory, which is the first pillar of the process in the field of production of science in architecture. Therefore, the higher education system of the country should provide a platform and capacity for the mechanism of theorizing in universities to be systematic and in the right direction. It seems that the modification of educational topics based on theories of theory production in the humanities will be useful in achieving this. Based on this, the present study tries to introduce and use one of these approaches called descriptive-analytical method called added philosophy (surveillance theory) to review the educational subject of undergraduate architecture to create the capacity for theorizing and in this regard classify courses. Theoretical architecture considers two historical and logical approaches and the separation of architectural science and architectural effect in each of the approaches is necessary and proposes the connection between the two approaches as the main goal of theoretical courses.