Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری، تمامی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان در سال تحصیلی1401ـ1400 بوده است که تعداد 270 نفر از دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم بر اساس جدول مورگان به شیوه نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدهاند و به منظور جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج(1383) ، رضایت از تحصیل احمدی( ۱۳۸۸)،پیشرفت تحصیلی فام و تیلور( ۱۹۹۴) و عدالت آموزشی شفیع پور(1395) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه پیشرفت تحصیلی با استفاده از آلفای کرونباخ،0/82 بود و پایایی پرسشنامه رضایت از تحصیل ،عملکرد تحصیلی و عدالت آموزشی به ترتیب0/73، 84/ 0 و0/91 برآورد گردیده است، به منظور تحلیل دادهها از نرمافزار Spss نسخه 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ عدالت آموزشی بر عملکرد تحصیلی، رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنی داری دارد.
present study was conducted with the aim of investigating educational justice on academic performance, satisfaction with education and academic progress of male students of the second period of secondary schools in Abdanan city. The present research method is descriptive-correlation type. The statistical population was all the male students of second period secondary schools in Abdanan city in the academic year of 2022-2023, and 270 male students of second period secondary schools were selected based on Morgan's table by multi-stage cluster sampling and in order to collect information. Four educational performance questionnaires were used in Dartaj (2003), satisfaction with Ahmadi education (2008), academic progress of Pham and Taylor (1994) and Shafipour's educational justice (2005). The reliability of the educational achievement questionnaire using Cronbach's alpha was 0.82, and the reliability of the questionnaire of satisfaction with education, academic performance, and educational justice was estimated as 0.73, 0.84, and 0.91, respectively. Spss version 22 software was used for data analysis. became. The research results showed; Educational justice has a significant effect on academic performance, satisfaction with education, and academic progress of students.
Machine summary:
جامعه آماري، تمامي دانشآموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان در سال تحصيلي ١٤٠١ ـ ١٤٠٠ بوده است که تعداد ٢٧٠ نفر از دانشآموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم بر اساس جدول مورگان به شيوه نمونهگيري خوشهاي چندمرحلهاي انتخاب شدهاند و بهمنظور جمع آوري اطلاعات از چهار پرسشنامه عملکرد تحصيلي درتاج (١٣٨٣)، رضايت از تحصيل احمدي (١٣٨٨)، پيشرفت تحصيلي فام و تيلور (١٩٩٤) و عدالت آموزشي شفيع پور (١٣٩٥) استفاده شده است.
از طرفي ديگر علاوه بر عملکرد تحصـيلي، بررسـي ميزان رضـايت از تحصـيل مي تواند پايه اي براي راهنمايي دانشــجويان و دانشآموزان و شــاخصــي براي بهبود عملکرد آنها باشــد و ميزان موفقيت مدارس يا دانشگاهها رانشان مي دهد و برخي از پژوهشگران رابطه مثبت و قوي بين رضــايت از تحصــيل، رويکردهاي مطالعه و عملکرد آموزشــي نشــان دادند (ادراکي و همکاران،٢٠١١) همچنين پيشرفت تحصيلي بهعنوان يک شاخص مهم براي ارزيابي نظام آموزشي و موفقيت در فعاليت هاي علمي موردتوجه دســتاندرکاران تعليم وتربيت قرار گرفته اســت، بنابراين تحقيق علمي و دقيق براي شــناخت مؤلفههاي پيشــرفت تحصــيلي دانشآموزان جهت کمک به آنها در حل بحرانهاي تحصــيلي به شــيوه موفقيتآميز و ارائه راهکارهاي مفيد و عملي، ضروري به نظر ميرسد (موسي نياي مداح و همکاران، ١٣٩٧).
در اين پژوهش باتوجهبه مباني نظري طرح شده، هدف اصلي تحقيق بررسي رابطه بين عدالت آموزشــي با عملکرد تحصــيلي، رضــايت از تحصــيل و پيشــرفت تحصــيلي دانشآموزان پسر مدارس متوسطه دوم شهر آبدانان در سال ١٤٠٠ است.
-بين عدالت آموزشــي و عملکرد تحصــيلي، رضــايت از تحصــيل و پيشــرفت تحصــيلي دانشآموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان رابطه وجود دارد.
٤-بحث و نتيجهگيري هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين عدالت آموزشي با عملکرد تح صيلي، رضايت از تحصيل و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان بود.