Abstract:
به دلیل محدودیتهای کرونایی، گذراندن کارورزی توسط دانشجومعلمان در بستر مجازی چالشهایی به همراه داشت، که یکی از مهمترین این آسیبها، اشکال در نحوۀ برقراری ارتباط دانشجومعلمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای تعاملاتی کارورزی مجازی دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا انجام گردید. روش پژوهش در بعد کیفی بهصورت پدیدارشناسی و در بعد کمی نیز از نوع توصیفی و با روش پیمایشی میباشد. بخش کیفی از طریق با اساتید و دانشجومعلمان اجرا گردید . با استفاده از نرمافزار آماری Spss 25 پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر با 965/0 محاسبه گردید. در بخش کمی جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان است که در حال گذراندن واحد کارورزی طی سال تحصیلی 1400-1401 میباشند تعداد280 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها حاکی است که از دیدگاه دانشجومعلمان، چالشهای ارتباطی کارورزی مجازی به ترتیب اهمیت عبارتند از : ارتباط دانشجومعلمان با استاد راهنما با میانگین 48/10، ارتباط دانشجومعلمان با معلم راهنما با 2/9، ارتباط دانشجومعلمان با دانشآموزان کلاس با 72/8، ارتباط دانشجومعلمان با کادر مدرسه با 86/6 و ارتباط دانشجومعلمان با والدین دانشآموزان با 84/6.
due to the restrictions of the corona virus, doing internships byteachers in the virtual platform brought challenges, and one of the most important of these harms is problems in the way of communication and The current research was conducted with the aim of identifying the interactive challenges of Farhangian virtual internship during the Corona pandemic. The components extracted from the qualitative phase became the basis for building a 26-question questionnaire for the implementation of the quantitative phase, and its reliability was calculated as 0.965 based on Cronbach's alpha using Spss 25 statistical software. In the quantitative phase, the statistical population of the research includes all student teachers of Farhangian University campuses and centers who are undergoing internship during the academic year 1400-1401, 280 .the communication challenges of the virtual internship, in order of importance, are: the relationship between student teachers and the supervisor with an average rating of 10.48, the relationship between student teachers and the supervisor with an of 9.2, and the relationship between student teachers and knowledge Class students with an of 8.72, the relationship between student teachers and school staff with an of 6.86 and the relationship between student teachers and students' parents with an of 6.84.
Machine summary:
چالش هاي ارتباطي کارورزي مجازي دانشگاه فرهنگيان در دوران همه گيري کوويد ١٩ (مطالعه ي آميخته ) عليرضا کريمي١، عاطفه عبدي 2 دريافت : ١٤٠١/٨/٢٨ پذيرش : ١٤٠١/١١/١٤ چکيده دورة کارورزي زمان شکل گيري تجربۀ محيط کار آينده ، توسط دانشجومعلمان در مدارس است ؛ اما به دليل محدوديت هاي کرونايي طي چند سال اخير، گذراندن کارورزي توسط دانشجومعلمان در بستر مجازي چالش هايي به همراه داشت ، که يکي از مهم ترين اين چالش ها، اشکال در نحوة برقراري ارتباط مجازي، ميان دانشجومعلمان با اساتيد راهنما، دانش آموزان ، معلم راهنما، کادر مدرسه و والدين ميباشد.
علاوه بر آن ، براساس مجموعه اهداف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ، «کسب شايستگي دانشجومعلمان 1 Salerni, Sposetti & Szpunar 2 Gault, Leach & Duey در سطح ملي و جهاني با مقتضيات الگوي برنامۀدرسي در نظام تعليم وتربيت با رويکرد آموزش تخصصي و حرفه اي تربيت محور و تأکيد بر کارورزي و حفظ تعامل مستمر دانشجومعلمان با مدارس و نهادهاي علمي و پژوهشي و همچنين فراهم آوردن امکان کسب تجربيات واقعي از کلاس درس و محيط هاي آموزشي» (سند تحول بنيادين ، راهکار ٢-١١: ٤٦) درون برنامۀدرسي دانشگاه فرهنگيان ، امري مهم تلقي شده است ؛ بنابراين باتوجه به اينکه «يکي از چالش هايي که دانشگاه هاي تربيت معلم امروزه با آن روبرو هستند، خلق فرصت هاي يادگيريست که بر توانايي معلمان ، جهت رويارويي مؤثر با موقعيت هاي واقعي تربيتي / آموزشي تأثيرگذار باشد» (برنامه درسي دوره کارشناسي دانشگاه فرهنگيان ، ١٣٩٤: ٣٢٥).