Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تدریس تحولآفرین و عملکرد تحصیلی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان بوده است.روششناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 4300 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر نکا بوده است. نمونه آماری به تعداد 353 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه تدریس تحولآفرین بوچامپ و همکاران (2010)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) استفاده شده است. پایایی آنها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 82/0، 86/0 و 82/0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تدریس تحولآفرین و اشتیاق تحصیلی بار عملکرد تحصیلی در دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 7/53 درصد از عملکرد تحصیلی و 5/66 درصد از اشتیاق تحصیلی توسط تدریس تحولآفرین تبیین میشود و متغیر اشتیاق تحصیلی اثر میانجی بر رابطه بین تدریس تحولآفرین و عملکرد تحصیلی را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است.نتیجهگیری: استفاده معلمان از روش تدریس تحولآفرین و تقویت اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان میتواند عملکرد تحصیلی آنان را بهبود بخشد.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between transformational teaching and academic performance with the mediating role of academic passion in students. Methodology: The research applied in terms of purpose and method was descriptive, correlational one. The statistical population of this study included 4300 students of at the Secondary school of Neka. The statistical sample was 353 participants that determined by the using Krejcie and Morgan table, and selected by stratified random sampling according to gender.Data were gathered by using three Questionnaires of Pham & Taylor transformational teaching (1999), Schaufeli et al academic performance (2002) & Beauchamp et al (2010) academic passion Questionnaires. Their reliability was calculated to 0.82, 0.86 and 0.82 respectively by the use of Cronbach Alpha. The collected data was used for analyzed by Structural equation modeling using the partial least squares method (PLS). Findings: The results of this study showed that there is a significant relationship between transformational teaching and academic passion with academic performance. 53.7% of academic performance and 66.5% of academic passion is explained by transformational teaching. And the academic passion variable has a mediator effect on the relationship between transformational teaching and academic performance. Fit indices indicate that the proposed model is an appropriate fit.Conclusion: Teachers 'use of transformational teaching methods and strengthening students' academic enthusiasm can improve their academic performance.
Machine summary:
نتايج پژوهش Samadimobaser &Khakpour, Etemadizadeh (٢٠١٩) نشان داد که بين تدريس تحول آفرين با تسهيم دانش و اشتياق تحصيلي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
,Nahnaee Abbasi &Mirzaian, (٢٠٢٠) با پژوهشي نشان دادند که بين روش هاي تدريس تحول آفرين با تجربه يادگيري و اشتياق تحصيلي رابطه مستقيم معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج حاصل از يافته هاي اين پژوهش نشان داد که تدريس تحول آفرين بر عملکرد تحصيلي و اشتياق تحصيلي اثر مستقيم دارد و اثر مستقيم اشتياق تحصيلي بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان نيز معنادار و مثبت بوده است .
متغير اشتياق تحصيلي اثر ميانجي در رابطه بين تدريس تحول آفرين و عملکرد تحصيلي دانش آموزان را دارد و هم چنين شاخص هاي برازندگي مدل بيانگر اين است که مدل ارائه شده از برازش مناسبي برخوردار است .
هم چنين نتايج حاصل از تحليل مسير نشان داد که اشتياق تحصيلي نقش ميانجي را در رابطه بين تدريس تحول آفرين و عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دارد.
Modeling the structural relationships of students' academic passion based on transformational teaching, academic self-efficacy mediated by the role of academic vitality.
Modeling the structural relationships of students' academic passion based on academic help, transformational teaching, social support mediated by the role of academic vitality.
The role of transformational teaching in academic passion and knowledge sharing behavior among students of Hamadan University of Medical Sciences.
The mediating role of learning experience in the relationship between transformational teaching methods with academic engagement in student.