Abstract:
دانش آموزان در دوران تحصیلی خود با مسائل زیادی روبرو می شوند.این مسائل می تواند روی پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر بگذارد.یکی از این مسائل که بر روی سطح پیشرفت دانش آموزان تاثیر دارد ، مهارت خواندن و نوشتن است . خواندن در برگیرنده مجموعه ای از مهارت هاست که پایه موفقیت در همة زمینه های تحصیلی می شود. هدف نهایی از کسب توانایی خواندن، رسیدن به مرحلهای است که فرد بتواند نوشتهای را بخواند، آن را نقد و بررسی کند و به نیازی از نیازهای خود پاسخ گوید.در این پژوهش با عنوان« چگونه توانستم ناتوانی آموزشی « خواندن و نوشتن »دانش آموز پایه ی سوم را با استفاده از لوحه آموزشی قرآن کا هش دهم» سعی شد تا مسائلی که در رابطه با مهارت خواندن و نوشتن و عوامل ایجاد کننده ی آن شناسایی و در جهت رفع آن ها اقدام گردد. نتایج اقدام پژوهی نشان دهنده ی این است که عوامل متعددی در اختلال خواندن و نوشتن موثر است . یکی از عوامل مهم وجودآگاهی واج شناختی، توانایی شناسایی درست واج ها و کلمه ها و استفاده مناسب از مهارت های گفتاری توسط دانش آموز و وجود آموزش های مناسب است. برای افزایش این مهارت در زمینه ی ترکیب صداها و حروف و شناسایی درست کلمه از لوحه آموزشی قرآن استفاده گشت. نتایج نشان داد که استفاده از این وسیله ی آموزشی باعث رفع کاستی های آموزش های ناکافی سال های گذشته و ایجاد تجربه های یادگیری موفقیت آمیز و مرور و گسترش مهارت های لازم برای خواندن و نوشتن شد.
Machine summary:
هاپر،واکلی، دیکراف و سوارتز(2006) و برنینگر(2004)بهترین پیش بینی کننده برای یادگیری املا راآگاهی واج شناختی می دانند همچنین ،لی یونگ (1998) در بررسی ۱۵۰ دانش آموز به این نتیجه رسید که واژه شناسی و درست نویسی در نوشتن صحیح املای واژه ها نقش مساوی دارند و معلمان برای آموزش دانش آموزان در املا به هر دو باید توجه نمایند(کریمی و علی زاده،1391) توصیف وضعیت موجود اینجانب آموزگار پایه ششم و سوم در یک دبستان چند پایه در شهرستان بوانات می باشم وسومین سال خدمتم را در مدارس دولتی سپری میکنم .
❏ ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان نسبت به توانایی های خود (کریمی و علی زاده،1391) ❏ افزایش دانش واج شناختی(همان منبع ) ❏ استفاده از روش های مختلف نوشتن املا در جهت افزایش میزان توجه، انگیزه وپیشرفت(فتح آبادی ،1399) ❏ جلب همکاری مادر جهت آشنا شدن با برنامه ی اصلاحی و تداوم آن در منزل ❏ بررسی مشکلات املایی دانش آموز و رفع آن ها (علوی مقدم و علیزاده،1389).
اعتباریابی و قضاوت جهت قضاوت بهتر در مورد داده های جمع آوری شده در پژوهش، علاوه بر مقایسه ی رفتارهای دانش آموز ، میانگین تعداد کلمات صحیح نوشته شده در شواهد 1 و 2 مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد که استفاده از روش های انتخابی %5/24 باعث افزایش صحیح نویسی در املا شده است از طرفی دانش آموز به صورت صحیح و روان از روی متن کتاب فارسی پایه ی سوم می خواند که همین گواه بر پیشرفت مهارت خواندن و نوشتن وی بود .