Abstract:
زمینه و هدف: کاسته شدن از تعداد جمعیت عشایر و تغییر سبک زندگی از عشایری و کوچ نشینی به یکجانشینی در دهههای گذشته میزان همیاری ایلی را فرو کاسته و دستخوش تغییر نموده است. موسیقی، پدیدهای مرتبط با فرهنگ و نحوه زیستن اجتماع است و در ایل بختیاری، بازتاب دهنده احساسات، باورها، افکار و نگرش افراد به زندگی است. متناسب با تنوع ابعاد زیست، تنوع موسیقی و مضامین آن نیز در این ایل به چشم میآید. لذا پژوهش با هدف کنکاش همیاری در ترانهها و سرودههای بهمن علاءالدین صورت گرفته است. روش و دادهها: سرودهها و ترانههایی که به مفهوم همیاری پرداخته بودند با روش تحلیل محتوای کیفی بازکاوی شدند و مصداقهای همیاری که در زندگی ایلی جاری بودند از ترانهها استخراج شد. یافتهها: با آنکه در سراسر زندگی عشایری همیاری وجود داشته است تنها در سه بُعد همیاری در ترانهها و سرودهها بازنمایی شده است که عبارتند از همیاری در هنگام برداشت کشتزارها، همیاری در هنگام جابجایی ایل از سردسیر به گرمسیر و همیاری در هنگامی که ایل در معرض خطر از جمله نزاع با سایر قبایل قرار گرفته باشد. نتیجهگیری: موسیقی مرتبط با سوگ، موسیقی هنگام سوگ و موسیقی دربردارنده مضامین کوچ نمونههایی از تنوع موسقیایی در ایل بختیاری است. پیام اصلی: سرشت زندگی عشایری بدون همیاری و همکاری امکانپذیر نبود، عبور از گردنههای سختگذر، پاسداری از کیان ایل و نگهداری رمهها و چارپایان، از دغدغههای همیشگی عشایر برای رسیدن به چراگاههای بِکر در سردسیر (ییلاق) و گرمسیر (قشلاق) بوده است.
Background and Aim: Decrease in the number of nomads and change in their lifestyle from nomadic to settled life in the past decades have reduced and changed the amount of tribal cooperation. Music is a phenomenon related to culture and way of life in a society. In Bakhtiari tribe, it reflects the feelings, beliefs, thoughts and attitudes of people about life. Similar to the diversity of biological dimensions, the diversity of music and its themes can also be seen in this tribe. This research has been done with the aim of researching cooperation in Bahman Aladdin's songs and poems. Methods and Data: The poems and songs that dealt with the concept of collaboration were re-examined through qualitative content analysis, and examples of collaboration that were current in tribal life were extracted from the songs. Findings: The results show that although there has been cooperation throughout nomadic life, only three dimensions of cooperation are represented in songs and poems, which are cooperation when harvesting, cooperation when moving from the cold to the tropical climate, and cooperation when the tribe is in danger such as a conflict with other tribes. Conclusion: Mourning-related music, mourning music, and music containing coaching themes are examples of this diversity. Key Message: The nature of nomadic life was not possible without help and cooperation. Passing through hard life passages, guarding the family and keeping the flocks and livestock have been the constant concerns of the nomads to reach the virgin pastures in Sardsir (Yilaq) and Garmsir (Qashlaq).
Machine summary:
366 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ طايي سميرمي و همکاران (١٣٩٩) در پژوهشي با عنوان «نوستالژي دوران حماسي در شعر بختياري » نشان دادند اغلب حماسه هـا در پي جنگ هاي ميان ايل ها و عشاير، درگيري با حکومت مرکزي و گاه رويارويي با بيگانگان پديد آمده است .
367 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ سن و جنسيت فرد متوفي تفاوت هايي در مفاهيم استفاده شده در موسيقي گاگريو وجـود دارد؛ بـدين معنـا کـه مفـاهيمي چـون دلاوري ، شجاعت و جنگاوري در مدح و ستايش سوگنامه هاي مردان و مفاهيمي چون غمخواري ، دلسوزي مادرانه و خانـه داري در سـوگنامه هـاي زنان به کار برده مي شود.
369 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ ساخت گرايي تکويني گلدمن ١ بر اين فرض بنا نهاده شده است که هر رفتار انساني تلاشي است براي پاسخ گويي معنادار بـه وضـعيتي خاص ، و از اين رو گرايش به آن دارد تا ميان فاعل عمل و موضوعي که بدان عمل مربوط مي شود (جهان پيرامون آدمـي ) تعـادل برقـرار کند.
371 تداوم و تغيير اجتماعي / سال اول / شماره دوم / پاييز و زمستان ١٤٠١ در جاي جاي فعاليت کشاورزي در ميان بختياري ها همياري ديده مي شود، چراکه هنگامي کـه از هـر خـانواده مردهـايي بـه گرمسـير برگشته که مزارع را درو کنند هر شخصي به تناسب مقدار زميني که داشت ، مي بايست مدت زماني درو کند.