Abstract:
هدف اصلی از طرح تحقیق؛ بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تفکرنقادانه دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. روش انجام تحقیق، توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف ، کاربردی می باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بود که از میان آنها تعداد 201 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده در این تحقیق، هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش های آمار استنباطی استفاده شد، از آمار توصیفی جهت ارائه مشخصات دموگرافیک آزمودنی ها و بیان شاخص های مرکزی و پراکندگی چون میانگین و انحراف معیار استفاده شد. به منظور بررسی فرضیه های تحقیق و تجزیه و تحلیل استنباطی از روشهای کلموگروف اسمیرنوف (برای تعیین چگونگی توزیع داده های تحقیق و بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق و امکان انجام آزمون پارامتریک) و رگرسیون و از نرمافزار SPSS به منظور تجزیه و تحلیل و بررسی فرضیه های تحقیق استفاده گردید. باتوجه به یافته های تحقیق کلیه فرضیه ها با سطح اطمینان بالایی تایید شد و مطابق با نتایج بدست آمده باید خاطرنشان داشت که رابطه معناداری بین ابعاد هوش هیجانی و تفکر انتقادی دانشجویان وجود دارد. نتایج نشان داد که بین ابعاد و ملفه های هوش هیجانی با تفکر انتقادی رابطه معناداری وجود دارد و فرضیه های تحقیق تایید می گردد.
The main purpose of the research design; Investigating the relationship between the dimensions of emotional intelligence and critical thinking of accounting students of Islamic Azad University. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose. The statistical population was all accounting students of Islamic Azad University, Bushehr Branch, from which 201 people were selected using simple random sampling method. To analyze the data collected in this study, both descriptive statistics and inferential statistics were used. Descriptive statistics were used to provide demographic characteristics of the subjects and to express central indicators and dispersion such as mean and standard deviation. used. In order to test the research hypotheses and inferential analysis of Kolmogorov-Smirnov methods (to determine how to distribute research data and to investigate the normality of research variables and the possibility of performing parametric tests) and regression and SPSS software to analyze Research hypotheses were used. According to the research findings, all hypotheses were confirmed with a high level of confidence and according to the results, it should be noted that there is a significant relationship between the dimensions of emotional intelligence and students' critical thinking. The results showed that there is a significant relationship between the dimensions and components of emotional intelligence with critical thinking and the research hypotheses are confirmed.
Machine summary:
کليدواژه ها: هوش هيجاني ، تفکرنقادانه ، بعد درون فردي ، بعد ميان فردي ١دانشجوي دکتري حسابداري، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامي ، زاهدان ، ايران ٢دانشيار گروه حسابداري ، دانشگاه پيام نور ، ايران (نويسنده مسئول ) ٣استاديار گروه حسابداري ، دانشگاه پيام نور ، ايران مقدمه و بيان مساله رشـد و پرورش مهارت هاي فکري دانشـجويان همواره در آموزش مسـأله مهمي بوده اسـت ، به نحوي که متخصـصـان امور تربيتي بشدت از ناتواني دانشجويان در امر تفکر انتقادي ابراز نگراني کرده اند (بابا محمدي و حاجي آقا جاني، ١٣٨٢).
بنابراين هوش هيجاني از مجموعه اي از مهارت ها، توانايي ها و تسـهيل کننده هاي گوناگوني سـاخته شـده اسـت که بيشـتر آنها را مي توان از طريق يادگيري در ديگران ايجاد کرد يا پرورش داد (دهکردي، ١٣٩١) با توجه به اهميت موضـوع ، سـوال اصـلي تحقيق حاضـر اين اسـت که آيا بين مولفه و ابعاد هوش هيجاني با تفکر نقادانه دانشجويان حسابداري رابطه معناداري وجود دارد؟ پيشينه پژوهش محسـني و همکاران (١٤٠٠) تحقيقي با عنوان "مقايسـه ي خلاقيت و تفکر انتقادي دانش آموزان تيز هوش و عادي" انجام دادند.
جدول شماره سه : رگرسيوني دو متغيره (رجوع شود به تصویر صفحه) مقادير آماره F و همچنين سـطح معني داري (٠/٠٥ > sig) نشـان مي دهد که عامل بعد ميان فردي هوش بر تفکر نقادانه دانشجويان حسابداري تاثير معناداري دارد.
جدول شماره چهار: رگرسيوني دو متغيره (رجوع شود به تصویر صفحه) مقادير آماره F و همچنين سـطح معني داري (٠/٠٥ > sig) نشـان مي دهد که عامل مديريت تنش هوش هيجاني بر تفکر نقادانه دانشـجويان حسـابداري تاثير معناداري دارد.