Abstract:
از مهمترین اصول و مبانی اعتقادی ادیان الهی، باور به حیات پس از مرگ است. در بندهای متعددی از متون اوستایی و پهلوی، به حیات پس از مرگ اشاره شده است و این موضوع از ویژگیهای دین یهود نیز به شمار میرود. در این پژوهش ابتدا بررسی سرنوشت روان انسان پس از مرگ، از دیدگاه دینهای زرتشتی و یهود میآید و شباهتها و تفاوتهای دو دین از جمله در مباحثی چون ضرورت وجود جهان پس از مرگ و محدود بودن آن تا رستاخیز، کیفر و پاداش برای مجرمان و نیکوکاران، جایگاه بهشت و جهنم و همیستگان در جهان پس از مرگ برای انسانها، و حضور روان بدون بدن در عالم پس از مرگ، بررسی میشود. میان ادیان الهی سامی مشابهتهای بسـیاری در عقایـد مربـوط بـه مبـدا روح، سرنوشـت روح پـس از مـرگ، رستاخیز، داوری ، بهشت و جهنم وجود دارد که این امر حاکی از ارتباط مستقیم و بیواسطة این ادیان بـا یکدیگر اسـت. اما مشابهات دو دین زرتشتی و یهودی را در زمینههای متفاوت دیگری باید بررسی کرد که در این میان، ارتباط اجتماعی و فرهنگی میان زرتشتیان و یهودیـان پـس از سقوط اورشلیم و اسارت یهودیان به دست بخت النصر و سپس فتح بابـل توسط کوروش و آزادی یهودیان که زمینهساز نفوذ فرهنگ ایرانی و عقایـد زرتشـتی در اعتقـادات یهـود گشـت، حـائز اهمیـت است. موضوع اصلی این نوشتار، بررسی تحلیلی- تطبیقی سرنوشت روان انسان پس از مرگ، در دینهای زرتشتی و یهود است.
In several passages of Avestan and Pahlavi texts, life after death is mentioned and this issue is also considered as a feature of Judaism. In this study, first, the study of the fate of the human psyche after death comes from the perspective of Zoroastrian and Jewish religions and the similarities and differences between the two religions, including issues such as the necessity of the world after death and its limitation to resurrection, punishment and reward for criminals and benefactors. , The place of heaven and hell and the living in the afterlife for human beings, and the presence of the bodyless soul in the afterlife are examined. Among the Semitic divine religions, there are many similarities in the beliefs related to the origin of the soul, the fate of the soul after death, resurrection, judgment, heaven and hell, which indicates the direct and direct relationship of these religions with each other. But the similarities between Zoroastrianism and Judaism must be examined in other different contexts, including the social and cultural relationship between Zoroastrians and Jews after the fall of Jerusalem and the captivity of the Jews by Bakht al-Nasr and then the conquest of Babylon by Cyrus and the liberation of the Jews. The influence of Iranian culture and Zoroastrian beliefs on Jewish beliefs is significant. The main subject of this article is an analytical-comparative study of the fate of the human psyche after death in Zoroastrian and Jewish religions.
Machine summary:
در اين پژوهش ابتدا بررسـي سـرنوشـت روان انسـان پس از مرگ ، از ديدگاه دينهاي زرتشـتي و يهود ميآيد و شــباهتها و تفاوتهاي دو دين از جمله در مباحثي چون ضــرورت وجود جهان پس از مرگ و محدود بودن آن تا رسـتاخيز، کيفر و پاداش براي مجرمان و نيکوکاران ، جايگاه بهشـت و جهنم و هميسـتگان در جهان پس از مرگ براي انسـانها، و حضـور روان بدون بدن در عالم پس از مرگ ، بررسـي ميشـود.
اگر ثواب بر گناه بچربد رسـتگار خواهد شد و اگر گناه بر ثواب بچربد محکوم به سقوط در دوزخ خواهد بود (بويس ، پيشين :٣٢٧) سرانجام روح (بهشت و دوزخ ) پس از اينکه روان هاي اشـخاص بر پل چينوت مورد داوري فردي قرار گرفتند، جايگاه هر يک معين ميگردد: اگر اعمال خوب شـخص بر اعمال بد و فزوني داشـته باشـد به بهشـت ، و اگر اعمال بد وي به خوب او غلبه داشته باشد به دوزخ (هر روز معادل هــزار ســال ) در آنجــا عــذاب مــي بينــد و اگر اعمال نيک و بد با هم برابر باشـند به هميسـتگان يا اعراف که برزخي قرار يافته در ميان زمين و آسـمان اسـت ، رهسـپار ميگردد (ژينيو، ١٣٧٢: ٥١).
اين سـرانجام بيانگر تناسـخ اسـت که براي متفکّران و توده هاي يهودي همانند اکثر افراد اديان مختلف در جهان پرجاذبه بوده است (اپستاين ، ١٣٥٨ :ص ٢٩٣، ١٤٤) تفاوت ها و شباهت ها در سرنوشت روان پس از مرگ در دو دين زرتشت و يهود ١ - هر دو دين زرتشتي و يهودي روح را داراي بخشها و نيروهاي باطني مي دانند کــه هــر يــک در زندگي انسان نقشهاي متفاوتي دارند.