Abstract:
هدف پژوهش: مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی مدل انسجام سازمانی با رویکرد عدالت سازمانی انجام گرفت.روششناسی: روش تحقیق، این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان سازمان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است که با روش تصادفی ساده و با فرمول کوکران تعداد 187 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از ابزار پرسشنامه محققساخته یادگیری سازمانی، رفتار سازمانی، کیفیت زندگی شغلی، انسجام سازمانی و عدالت سازمانی استفاده شد.روایی پرسشنامه با روش روایی محتوا و پایایی این ابزارها با روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید و مشخص شد که کل پرسشنامه دارای پایایی 89/0 بود و پرسشنامهها از لحاظ روایی و از نظر پایایی در حد مطلوب قرار داشتند. دادهها روش آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی میانگین و شاخصهای پراکندگی انحراف معیار) و آمار استنباطی تحلیل مسیر (رگرسیون چندمتغیره) و با نرمافزار spss و lisrel تجزیهوتحلیل دادهها انجام گرفت.یافتهها: چهار بعد یادگیری سازمانی، رفتار سازمانی، کیفیت زندگی شغلی، عدالت سازمانی بر انسجام سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
The aim of this study was Validation of organizational cohesion model with organizational justice approach. The research method is a descriptive correlation in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The statistical population of the present study includes all employees of the Organization for Research and Educational Planning, which was selected by simple random method and Cochran's formula of 187 people as a research sample. The researcher-made questionnaire on organizational learning, organizational behavior, quality of work life, organizational cohesion and organizational justice were used to collect research data. The validity of the questionnaire was calculated by content validity method and the reliability of these tools was calculated by Cronbach's alpha coefficient method and it was found that the whole questionnaire had a reliability of 0.89 and the questionnaires were in terms of validity and reliability. Data were described by descriptive statistics (mean central indices and scatter indices of standard deviation) and inferential statistics of path analysis (multivariate regression) and analyzed by SPSS and lisrel software. Results of research Indicator that Four dimensions of organizational learning, organizational behavior, quality of work life, organizational justice have a positive and significant effect on organizational cohesion.
Machine summary:
انسجام سازماني را ميتوان بـه عنـوان تمايل گروهي مشترک در جهت دستيابي به اهداف ابزاري خود و يا براي برآوردن نيازهاي عاطفي عضو متحد شـناخت و به عنوان يک ساختار چندبعدي متشکل از هر دو جنبه وظيفه و عملکرد اجتماعي که شـامل فرآينـدهاي دوگانـه ادغـام در گروه و جذب نسبت به ساير اعضاي گروه ميباشد، شناخت ؛ بنابراين ، چهار بعد قابل مشاهده است : جـذابيت هـاي فـردي براي گروه اجتماعي، جذابيت هاي فردي براي کار گروهي، ادغام گروه و وظيفه ادغام گروه .
خوراکيـان و ١٧٣٥ همکاران (١٣٩٨) نيز بعد انسجام سازماني را سنجش و اندازه گيري کردنـد و نشـان دادنـد انسـجام سـازماني از ٦ مؤلفـه همانند ارزش هاي بنيادين ، سبک مديريت ، هماهنگي، نظارت ، توافق پـذيري و جبـران خـدمات انگيزشـي و ٢٢ زيرمؤلفـه تشکيل شده است .
يافتـه علمي اسماعيلي و همکاران (١٣٩٣) حاکي از آن است که عدالت سازماني بر رفتار شهروندي سازماني و سرمايه اجتماعي کارکنان تأثير مثبت و معنادار دارد.
The impact of organizational justice on employee innovative work behavior: Mediating role of knowledge sharing.
Organizational justice-affective commitment relationship in a team sport setting: The moderating effect of group cohesion.
Industrial Marketing Management A multilevel analysis of the role of interactional justice in promoting knowledge-sharing behavior: The mediated role of organizational commitment.
(2010), “An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 29 No. 1, pp.