Abstract:
مسئولیت مدنی بهعنوان یکی از راههای جبران خسارت است که امروزه چه در مسائل حقوق مدنی و چه در مسائل جزائی با عنوان ضمان مطرح است. ازاینرو در خصوص اینکه این مسئله در باب کارمندان و یا مسئولین بانکها بهعنوان اشخاص حقوقی چگونه است، مسائل عظیمی را در خود گنجانده است. در فرض مثال اگر مشتری وجه نقد یا سایر سپردههای منقول خود را در نزد بانک به امانت بگذارد و در صورت رجوع و درخواست وجه نقد یا هر سپردهی دیگری با مانع روبهرو شود و به دلایلی وجه نقد مفقودشده یا به هر دلیلی موجود نباشد و این مورد از اهمال بانک و کارمندان آن باشد، باید بررسی نمود که مسئولیت مدنی متوجه چه شخصی (اعم از حقوقی یا حقیقی) است؛ در این صورت است که مباحثی همچون قواعد حاکم بر مسئولیت مدنی و همچنین عناوینی همچون تقصیر، ضرر، زیان، مسئولیت مدنی، شرایط و اوصاف مسئولیت حاکم بر بانکها و غیره موردبحث قرار میگیرند. علیهذا بیان همهی عناصر مسئولیت مدنی و همچنین انواع آن در خصوص مسئولیت بانکها در قبال مشتری از ضروریات اساسی حال حاضر است که ما ابتدائاً به بیان مفاهیم و پیشینه خواهیم پرداخت و سپس به تقصیر کارمندان بانک و قواعد مربوط به مسئولیتپذیری و جبران کامل و معقول خسارت مشتریان از سوی بانک میپردازیم.
Civil liability is one of the ways of compensation that is considered today in both civil and criminal matters as a guarantee. Hence, it raises huge questions about what it's like for bank employees or executives as legal entities. For example, if the customer lends his cash or other movable deposits to the bank, and if he returns and requests cash or any other deposit, he encounters an obstacle and for some reason the cash is lost or is not available for any reason, and this case Due to the negligence of the bank and its employees, it should be examined who is responsible for the civil liability (whether legal or real); In this case, issues such as the rules governing civil liability as well as topics such as fault, loss, loss, civil liability, conditions and characteristics of liability governing banks, etc. are discussed. Therefore, stating all the elements of civil liability as well as its types regarding the liability of banks to the customer is one of the basic necessities now that we will first express the concepts and background and then the fault of bank employees and the rules of liability and full and reasonable compensation. Customers are paid by the bank.
Machine summary:
در فرض مثال اگر مشتري وجه نقد يا ساير سپرده هاي منقول خود را در نزد بانک به امانت بگذارد و در صورت رجوع و درخواست وجه نقد يا هر سپرده ي ديگري با مانع روبه رو شود و به دلايلي وجه نقد مفقودشده يا به هر دليلي موجود نباشد و اين مورد از اهمال بانک و کارمندان آن باشد، بايد بررسي نمود که مسئوليت مدني متوجه چه شخصي (اعم از حقوقي يا حقيقي) است ؛ در اين صورت است که مباحثي همچون قواعد حاکم بر مسئوليت مدني و همچنين عناويني همچون تقصير، ضرر، زيان ، مسئوليت مدني، شرايط و اوصاف مسئوليت حاکم بر بانک ها و غيره موردبحث قرار ميگيرند.
برداشت شده و چون مبلغ خواسته کمتر از پنجاه ميليون ريال بوده از مسئولين شعبه امضاء اخذ نشد و همچنين به دليل پيغام عدم مطابقت مانده رايانه با دفترچه نيز موفق به ثبت چاپ و بروز رساني دفترچه نيز نگرديده ند که دراين خصوص تذکراتي داده نشد ليکن سوء نيتي ازجانب متصديان امور بانکي در پرداخت اسناد مذکور مشاهده نگرديد عليايحال نحوه دسترسي فرد سوء استفاده کننده به اطلاعات حساب و امضاء صاحب حساب جاي تأمل دارد و چون شعبات فاقد دوربين مدار بسته ميباشند، شناسائي فرد مراجعه کننده نيز براي بانک امکان پذير نميباشد و حسب پاسخ مرکز تشخيص هويت پليس آگاهي تهران بزرگ به شماره ١٧١٧/١٩/٦٠٧٩/٤/٦٠٧٧٤ مورخ ١٣٩٠/١٢/٠٩ امضائات مندرج در متن و ظهر ٥ فقره فيش بانکي با امضاي خواهان اختلاف داشته و مطابقت ندارند و در نتيجه سهل انگاري کارمندان و متصديان بانک در پرداخت وجه محرز و مسلم است زيرا فرد دريافت کننده ٣٤ ساله و با کارت ملي شماره ...