Abstract:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کیفی مدل استراتژیهای همکاری در زنجیره های تامین خدمات مالی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ روش گردآوری دادهها، توصیفی و از جهت شیوه اجرا، کیفی بود. در بخش کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون، ابعاد و مولفه های استراتژی های همکاری در زنجیره تامین شناسایی گردید و پژوهشگر با استفاده از روش کیفی و مبتنی بر مولفه های نظریه چشم انداز به طراحی یک الگو کیفی مدل استراتژی های همکاری پرداخت. استراتژی همکاری شناسایی شده براساس نظریه چشم انداز دارای 5 مولفه تقلیل حساسیت(زیرمعیارها: مشارکت ارائه دهندگان خدمات تامین مالی، تخصص فنی ارائه دهندگان خدمات تامین مالی، انعطاف پذیری ارائه دهندگان خدمات تامین مالی)، گسترش سود(زیرمعیارها: هدایت راهبری تامین مالی، نظارت و کنترل، مدیریت بهینه قراردادها)، اجتناب از ضرر(زیرمعیارها: تسهیل در سرمایه گذاری، تخصیص منابع مالی، مدیریت هزینه)، ضریب احتمالات(زیرمعیارها: درک مشتریان هدف و تامین انتظارات آن، اعتماد متقابل بین ارائه دهندگان خدمات تامین مالی و عوامل تامین مالی، کیفیت روابط) و وابستگی به مرجع( زیرمعیارها: جذب سیاست های حمایتی شرکا، تحلیل فعالیت های رقبا، تحقیق و توسعه در زمینه موفقیت خدمات تامین مالی) بود.
The present study aimed to design a qualitative model of cooperation strategies in financial service supply chains. This research was descriptive in terms of data collection method and qualitative in terms of implementation method. In the qualitative section, using the content analysis approach, the dimensions and components of cooperation strategies in the supply chain were identified and the researcher designed a qualitative model of the cooperation strategies model using the qualitative method based on the components of vision theory. Identified cooperation strategy based on 5-component vision theorySensitivity reduction (sub-criteria: participation of financing service providers, technical expertise of financing service providers, flexibility of financing service providers), profit expansion (sub-criteria: directing financing management, supervision and control, optimal contract management), avoidance Loss (sub-criteria: investment facilitation, financial allocation, cost management), probability coefficient (sub-criteria: understanding target customers and meeting their expectations, mutual trust between financing service providers and financing agents, relationship quality) and reference dependence (Sub-criteria: attracting partner support policies, analyzing competitors' activities, research and development in the field of financial services success).
Machine summary:
استراتژي همکاري شناسايي شده براساس نظريه چشم انداز داراي ٥ مولفه تقليل حساسيت (زيرمعيارها: مشارکت ارائه دهندگان خدمات تامين مالي ، تخصص فني ارائه دهندگان خدمات تامين مالي ، انعطاف پذيري ارائه دهندگان خدمات تامين مالي )، گسترش سود(زيرمعيارها: هدايت راهبري تامين مالي ، نظارت و کنترل ، مديريت بهينه قراردادها)، اجتناب از ضرر(زيرمعيارها: تسهيل در سرمايه گذاري ، تخصيص منابع مالي ، مديريت هزينه )، ضريب احتمالات (زيرمعيارها: درک مشتريان هدف و تامين انتظارات آن ، اعتماد متقابل بين ارائه دهندگان خدمات تامين مالي و عوامل تامين مالي ، کيفيت روابط ) و وابستگي به مرجع ( زيرمعيارها: جذب سياست هاي حمايتي شرکا، تحليل فعاليت هاي رقبا، تحقيق و توسعه در زمينه موفقيت خدمات تامين مالي ) بود.
اين استراتژي پارادايم سنتي را که در آن بر اساس کمترين قيمت ممکن چانه زني صورت مي گيرد تا سود را افزايش دهد، به سمت پارادايم جديد تغيير داده است که در آن راه حل هاي منسجم که بيشتر بر روي يک محصول مشترک براي مشتريان نهائي متمرکز است مورد توجه قرار مي گيرد (سيماتوپانگ و سريدهاران ، ٢٠١٨).
جدول شماره ٤: دسته هاي مفهومي تشکيل دهنده مضمون تقليل حساسيت (رجوع شود به تصویر صفحه) ٤-٢-معيار گسترش سود از ديدگاه مصـاحبه شـوندگان يکي ديگر از مضـامين مدل اسـتراتژيهاي همکاري در زنجيره هاي تامين خدمات (مالي)، گسـترش سـود اسـت .
جدول شماره ٦: دسته هاي مفهومي تشکيل دهنده مضمون اجتناب از ضرر (رجوع شود به تصویر صفحه) سـومين تمي که در حوزه مدل اسـتراتژيهاي همکاري در زنجيره هاي تامين خدمات (مالي) به آن اشـاره شـده اسـت ، اجتناب از ضـرر است ، که شامل تسهيل در سرمايه گذاري (A٢)، تخصيص منابع مالي (B٢) و مديريت هزينه (C٢) مي شود.