Abstract:
به تبع مشکلاتی و نارساییهایی که بودجهریزیهای سنتی داشتند، دولتها تصمیم به تغییر روش و رویه در بودجهریزی گرفتند. از جمله این روشها که با هدف تجدید ساختار عملیات دولت بر اساس برنامهها و فعالیتهای تولید کننده محصولات، مورد اقبال دولتها قرار گرفت، روش بودجهریزی مبتنی بر عملکرد بود. طبیعتاً تغییر روش در بودجهریزی، با روش بودجهریزی جاری یک دولت در برخی موراد دارای تفاوت خواهد بود و به تبع، با موانعی و مشکلاتی روبرو میشود. با این وصف، موانع و چالشهای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد مسألهای قابل طرح و بررسی است. به موجب این تحقیق که به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته میتوان گفت؛ از جمله موانع و چالشهای اصلی بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در ایران تحت عنوان اجرا نشدن صحیح اصلاحات بودجهای، محدودیتهای تحلیل هزینه، مقررات دست و پاگیر مالی، موانع و محدودیتهای مدیریتی و عدم تصریح اهداف و مقاصد از طرف قوه مقننه قابل طرح می-باشد. مشکلات ناشی از اصلاحات و تغییرات در ساختار بودجه و همچنین عدم پذیرش آن توسط مدیران باعث ایجاد نوعی مقاومت در اجرای برنامهها خواهد شد. از طرفی دیگر؛ عدم وجود الزامات قانونی کافی و فقدان سیاست های حمایتی دولت در جهت استقرار بودجهریزی مبتنی برعملکرد و همچنین عدم ارزیابی مناسب عملکرد سازمانهای دولتی از سوی جامعه در قالب بخشی از موانع زمینهای بر استقرار بودجهریزی مبتنی بر عملکرد محسوب میشود.
As a result of the problems and shortcomings of traditional budgeting, governments have decided to change the method of budgeting. One of these, which was favored by governments with the aim of restructuring government operations based on product programs and activities, was the performance-based budgeting method. Naturally, the change in budgeting will be different from the current budgeting of a government in some material situations and, consequently, will face obstacles and difficulties. However, the barriers and challenges of performance-based budgeting are problematic.According to the descriptive-analytical research, one of the main barriers and challenges to performance-based budgeting is the failure to properly implement budget reforms, cost analysis constraints, financial constraints, manageable barriers and constraints. The plan is. Problems arising from the changes and changes in the budget structure as well as the lack of acceptance by the managers will create some resistance in the implementation of the programs. On the other hand, the lack of adequate legal requirements and the lack of government supportive policies for performance-based budgeting, as well as the lack of proper evaluation of the performance of government agencies by the community as part of the barriers to performance-based budgeting. .
Machine summary:
به موجب اين تحقيق که به شيوه توصيفي – تحليلي صورت گرفته ميتوان گفت ؛ از جمله موانع و چالش هاي اصلي بودجه ريزي مبتني بر عملکرد در ايران تحت عنوان اجرا نشدن صحيح اصلاحات بودجه اي و مديريتي، محدوديت هاي تحليل هزينه ها، مقررات دست و پاگير مالي، موانع و محدوديت هاي برنامه ريزي و عدم تصريح اهداف و مقاصد از طرف قوه مقننه قابل طرح ميباشد.
از نظر کارشناسان ناهماهنگي مزبور از عوامل مختلفي ناشي مي شود از جمله ؛ ضعف توان کارشناسي در برآورد دقيق و قابل اعتماد آمار و ارقام و نامناسب بودن تقويم سياسي با تقويم برنامه ريزي؛ با اين توضيح که ممکن است برنامه ها در زمان يک دولت تنظيم شوند و بودجه در زمان دولت ديگري، فقدان اطلاعات و آمار تفصيلي خاص و به هنگام ، براي مثال به منظور ايجاد رابطه ميان اقلام گوناگون بودجه و کميت هاي اقتصادي، جهت رسيدگي تحقق اهداف برنامه هاي ميان مدت ، وجود حساب هاي ملي تفصيلي ضروري مي باشد، درحالي که در ايران حساب هاي ملي از تفصيل لازم برخوردار نيست و آمار و اطلاعات به هنگام نبوده و حساب هاي ملي تهيه شده حداقل مربوط به چند سال گذشته ميباشد.
D. Pettijohn, Implementing Performance Based Program Budgeting: A System-Dynamics Perspective, Public Administration Review, Vol. ٦٢, ٢٠٠٢.
, "Performance Budgeting in the Least Developed Countries", International Public Management Journal, Vol. ٧, No. ١, ٢٠٠٦.