Abstract:
در دهه گذشته اکثر عوامل کلیدی صنعت ورزش برای ساختن یک تصویر عمومی قوی و در دسترس، استفاده گستردهای از شبکههای اجتماعی را آغاز کردهاند. شبکههای اجتماعی به صورت پویا در ورزش و به ویژه در فوتبال معرفی شدهاند. مطالعه حاضر به بررسی ارتباط گفتمان اینترنتی در بین هواداران فوتبال و خشونت در ورزشگاهها پرداخته است. برای پاسخ به سوالات تحقیق، از روش تحلیل محتوا در مطالعه حاضر استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه شامل 5 باشگاه فوتبال که در لیگ برتر ایران در سال 98 حضور داشتهاند، میباشد. جهت بررسی ارتباط میان اقدامات خشونت آمیز هواداران و بازیکنان و انواع گفتار از آزمون همبستگی استفاده شده است. با توجه به ماتریس همبستگی میان انواع گفتار و خشونت هواداران در سطح معناداری یک درصد، ارتباط مثبت و معناداری برقرار است. برای بررسی پیشبینی پذیری اقدامات خشونت آمیز هواداران و بازیکنان از رگرسیون استفاده شده است. ضریب تعیین R2 برای مدل پیش بینی خشونت هواداران برابر 284/0 بهدست آمد. به این معنی که انواع گفتار 28 درصد تغییرات متغیر وابسته خشونت هواداران را بیان میکنند. در میان انواع گفتار ضریب رگرسیونی اظهارات انتقادی و پرخاشگری کلامی در سطح معناداری 5 درصد معنادار شده است. با توجه به جو حاکم بر استادیومها قبل و بعد مسابقات، هواداران و بازیکنان در شرایطی قرار میگیرند که امکان دارد به خاطر نقص قوانین و هنجارها به تقابل پرخاشگرانه و خشونت آمیز کلامی، مجازی روی آورند. چنین تقابلها به وضوح نشاندهنده اهمیت رسانههای اجتماعی جدید برای رفتار جمعی است که نیاز به نظارت بیشتری را می-طلبد.
Over the past decade, most of the key players in the sports industry have begun to make extensive use of social media to build a strong and accessible public image. Social networks have been introduced dynamically in sports and especially in football. The present study examined the relationship between Internet discourse among football fans and violence in stadiums. To answer the research questions, the content analysis method was used in the present study. The study sample includes 5 football clubs that participated in the Iranian Premier League in 1998. Correlation test was used to examine the relationship between violent actions of fans and players and types of speech. According to the correlation matrix between the types of speech and fan violence at the level of one percent, there is a positive and significant relationship. Regression was used to examine the predictability of violent actions by fans and players. The coefficient of determination R2 for the model of predicting fan violence was 0.284. This means that the types of speech express 28% of the changes in the dependent variable of fan violence.
Machine summary:
ارتباط گفتمان هواداران در رسانه هاي اجتماعي با اقدامات خشونت آميز 1 مرتضي رزم پوش تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٥/٠١ 2 فرزام فرزان ، تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٧/٠٥ 3 مصطفي بستام ، چکيده در دهه گذشته اکثر عوامل کليدي صنعت ورزش براي ساختن يک تصوير عمومي قوي و در دسترس ، استفاده گسترده اي از شبکه هاي اجتماعي را آغاز کرده اند.
اخيرا، هيل و همکارانش ( ٢٠١٦) ادعا کردند که ارتباط مستقيمي بين هواداران فعال شده توسط فضاي مجازي که ممکن است منجر به اعتراض گروه هاي بدون رهبري نسبت به خشونت در فوتبال شود، وجود دارد.
در مطالعه پيش رو، با توجه به موضوع بررسي عملکرد هواداران فوتبال در شبکه اجتماعي هواداري اينستاگرام و ارتباط آن با خشونت در ورزشگاه هاي فوتبال ، نخست جامعه هدف که شبکه مجازي هواداري اينستاگرام تيم هاي ليگ برتر فوتبال ايران که فعال هستند انتخاب شده اند.
ازاين رو هدف از مطالعه حاضر بررسي ارتباط اظهارات هواداران فوتبال در شبکه اجتماعي اينستاگرام و خشونت در ورزشگاه ها است .
هدف اصلي اين مطالعه ، داشتن سهمي در ادبيات نظري در زمينه ي منابع خشونت و پرخاشگري در ورزش فوتبال از طريق کشف امکان استفاده از الفاظ رسانه هاي اجتماعي هواداران براي بررسي خشونت در استاديوم ها است .
تمرکز ما در اين مطالعه بر روي يک عامل مهم بوده است : فعاليت شبکه هاي مجازي هواداران پيش از بازي و ارتباط آن با خشونت و پرخاشگري در استاديوم .
Use of New Media by Turkish fans in sport communication: Facebook and twitter.
(2010) ‘Meeting relationship–marketing goals through social media: a conceptual model for sport marketers’, International Journal of Sport Communication, Vol. 3, No. 4, pp.
The importance of social media in sport.