Abstract:
سلبریتیها تنوع گستردهای از پدیدههای دیداری را وحدت میبخشند؛ از همینرو مطالعات میانرشتهای فرهنگی، اجتماعی، و علم دیجیتال اهمیت دارد. ظاهر اجتماعاً سازمانیافته سلبریتیها باید در حقیقت کلیاش باز شناخته شود. لذا فرضیهی اولیه مقاله این است که سلبریتیها بهعنوان نخبگان با قدرت و نفوذ جامعه هستند؛ آنها از مقبولیت فعالیتهای اجتماعی و سیاسی برخوردارند، که قانونی و مشروع نیست؛ بنابرین نباید در حوزههای غیر تخصصیشان فعالیت داشته باشند. با توجه به اهداف تعیین ویژگی افراد تاثیرگذار جهت الگوسازی، و نشان دادن قدرت و نفوذ سلبریتیها و کاربرد عملیاتی نتیجهی پژوهش، روش تحقیق، «تحلیل محتوا» است، چرا که تاثیرات متقابل ارتباط جمعی نیاز به این تکنیک خاص دارد. روش گردآوری دادهها از سلبریتیهای منتخب ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام، با استفاده از مشاهده مشارکتی و مشتمل بر خوانش محتوای مجازی است. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کیفی استفاده شده و برای تبیین رابطه علت و معلولی بین دادهها، تاثیر عوامل مختلف بر رفتار سلبریتیها مورد تحلیل قرار گرفته است. بنابرین آنچه در نتیجه تفحص برقرار میشود، عدم مقبولیت سلبریتیها در فعالیت سیاسی و اجتماعی است.
Celebrities unite a wide variety of visual phenomena; Interdisciplinary cultural, social, and digital science studies are therefore important. The socially organized appearance of celebrities must, in fact, be fully recognized. Therefore, the initial hypothesis of the article is that celebrities are the elites with the power and influence of society; they enjoy social and political activities, which are not legal; Therefore, they should not be active in their non-specialized fields.According to the goals of determining the characteristics of influential people for modeling, and showing the power and influence of celebrities and the operational application of the research result, the research method is "content analysis", because the interactions of mass communication require this special technique. The method of collecting data from selected Iranian celebrities on the Instagram social network, using participatory observation and includes reading virtual content. Also, a qualitative method was used to analyze the data and to explain the cause-and-effect relationship between the data, the effect of various factors on the behavior of celebrities was analyzed. Thus, what emerges as a result of the investigation is the unacceptability of celebrities in political and social activity.
Machine summary:
لذا فرضيه ي اوليه مقاله اين است که سلبريتي ها به عنوان نخبگان با قدرت و نفوذ جامعه هستند؛ آن ها از مقبوليت فعاليت هاي اجتماعي و سياسي برخوردارند، که قانوني و مشروع نيست ؛ بنابرين نبايد در حوزه هاي غير تخصصي شان فعاليت داشته باشند.
با توجه به اهداف تعيين ويژگي افراد تاثيرگذار جهت الگوسازي ، و نشان دادن قدرت و نفوذ سلبريتي ها و کاربرد عملياتي نتيجه ي پژوهش ، روش تحقيق ، «تحليل محتوا» است ، چرا که تاثيرات متقابل ارتباط جمعي نياز به اين تکنيک خاص دارد.
پيروي خرده سلبريتي ها از استراتژي هاي معمول در رسانه هاي اجتماعي ، همچنين نشان دهنده اين نکته است که اگرچه اينستاگرام فرصتي را در اختيار افراد عادي قرار مي دهد که بتوانند مخاطب گسترده اي را که روزگاري تنها در اختيار رسانه هاي پرقدرت بود، به خود جذب کنند، اما افرادي در اينستاگرام به شهرت قابل توجهي دست پيدا مي کنند که ارزش هاي موجود را درباره ي زيبايي، خوشبختي ، محبوبيت بازتوليد مي کنند (اسلامي، ١٣٩٦).
همچنين تحقيق تحليل فعاليت چهره هاي مشهور ايراني سه حوزه سياسي ، هنري و ورزشي در رسانه اجتماعي اينستاگرام با ارائه چارچوب سنجش غناي رسانه (جوان بخت ، ١٣٩٧)، با هدف سنجش ميزان توانمندي رسانه اي چهره هاي مشهور ايراني و مقايسه بين گروهي اين نتايج به منظور شناخت بهتر فضاي تعامل رسانه اي اين افراد با مخاطبان خود انجام شده است .
١Content Analysis ٢Strauss and Corbin ١٢٠٥ اين پژوهش اغلب موضوعات فراگير سلبريتي هاي ايران و مشارکت هاي آنان و همچنين فعاليت هاي مخاطبان در سال ١٣٩٧ الي ١٣٩٩ در شبکه اجتماعي اينستاگرام را شامل مي شود.