Abstract:
زمینه و هدف: دف از پژوهش حاضر، ارزیابی مدل فرهنگ اخلاق مدار در میان تماشاگران فوتبال لیگ برتر کشور بود. روش تحقیق: این پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات به صورت پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای است که با آلفای کرونباخ پایاییسنجی و با تحلیل عاملی تأییدی روایی سنجی شده است. آزمون فرضیهها با مدلیابی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار PLS انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند عوامل اجتماعی به میزان 325/0، عوامل اقتصادی به میزان 329/0، علل فردی و روانی به میزان 493/0، رسانهها و تلویزیون به میزان 625/0، عوامل قانونی و سیاستگذاری فرهنگی به میزان 248/0، تسهیلات و امکانات به میزان 411/0، عوامل مدیریتی به میزان 615/0، عوامل آموزشی به میزان 209/0، عوامل جمعیت شناختی به میزان 331/0و چهرههای ورزشی به میزان 281/0 بر اعتبار مدل فرهنگ اخلاق مدار تأثیر دارند. نتیجهگیری: عوامل مرتبط با رسانهها و عوامل مدیریتی با حدود 60 درصد بیشترین تأثیر را بر اعتبار مدل فرهنگ اخلاقمدار دارند. بایسته است تصمیم گیرندگان حوزه فوتبال به این ابعاد توجه بیشتری داشته باشند.
The purpose of this study was to test the ethics-oriented culture model among the football spectators of the country's Premier League. This research is applied and survey method. The statistical population of the study was the spectators of sports teams from 6 regions with the most attendance in the previous seasons of the Premier Football League. Finally, 414 people participated Using cluster random sampling method was surveyed. The data collection tool is a questionnaire that has been reliability test with Cronbach's alpha and validation by confirmatory factor analysis. Hypothesis was tested by structural equation modeling using SMART Pls software. Findings showed that Social factors at the rate of 0.325, economic factors at the rate of 0.329,individual and psychological causes at the rate of 0.493, media and television at the rate of 0.625, Legal factors and cultural policy making at the rate of 0.248, facilities at the rate of 0.411, managerial factors at the rate of 0.615, educational factors at the rate of 0.209, demographic factors at the rate of 0.331and well -known sports people at the rate of 0.281affect the validity of the ethics oriented culture model. Therefore, media-related factors and managerial factors with about 60% have the most impact on the validity of the ethics-oriented culture model. Football decision makers need to pay more attention to these dimensions.
Machine summary:
يافته ها: يافته ها نشان دادند عوامل اجتماعي به ميزان ٠/٣٢٥، عوامل اقتصادي به ميزان ٠/٣٢٩، علل فردي و رواني به ميزان ٠/٤٩٣، رسانه ها و تلويزيون به ميزان ٠/٦٢٥، عوامل قانوني و سياستگذاري فرهنگي به ميزان ٠/٢٤٨، تسهيلات و امکانات به ميزان ٠/٤١١، عوامل مديريتي به ميزان ٠/٦١٥، عوامل آموزشي به ميزان ٠/٢٠٩، عوامل جمعيت شناختي به ميزان ٠/٣٣١و چهره هاي ورزشي به ميزان ٠/٢٨١ بر اعتبار مدل فرهنگ اخلاق مدار تأثير دارند.
بر عواملي چون طبقه اجتماعي و نژادي، درجه اهميت مسابقه براي تماشاگران ، سابقه ديدارهاي قبلي دو تيم با تماشاگران دو تيم ، کنترل خشونت آميز و پرخاشگرانه جمعيت ، محل انجام مسابقه ، زمين بيطرف در مقابل ميزباني يکي از تيم ها، نحوه رسيدن به مسابقه با ماشين شخصي با وسايل حمل و نقل عمومي، بروز بازي خشن از سوي بازيکنان ، قضاوت ضعيف داور و غيره را از عوامل اصلي ايجاد کننده پرخاشگري در فوتبال برشمرده اند (پارک و استول ،٢ ٢٠٠٥) در اين راستا، مدل فرهنگ اخلاق مدار با تکيه بر پيشين و فرايند دلفي محقق و همکارانش در پژوهش هاي قبلي به صورت شکل ١ است : .
بحث اين پژوهش به دنبال " آزمون مدل فرهنگ اخلاق مدار در بين تماشاگران فوتبال ليگ برتر ايران " بوده است .
Sociological study of the factors affecting aggression among football spectators.
Paper presented at the National Conference of Physical Education and Sports Science Students of Iran, Tehran.
Investigating the Relationship between Attitudes Toward Cultural Policy and Tendencies to Violence in Football Social Sciences.