Abstract:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی حکمرانی خوب الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان تدوین گردید. روش تحقیق: روش پژوهش حاضر بلحاظ هدف توسعهای و بلحاظ اندازهگیری پژوهشی کیفی است که با استفاده از روش نظریۀ داده بنیاد مورد تحلیل قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی (مدل اشتراوس و کوربین) استفاده گردید. یافتهها: بر اساس نتایج مقولهها در قالب 28 مقوله و 62 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علی، مقوله اصلی: حکمرانی خوب الکترونیک در وزارت ورزش، راهبردها، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، و پیامدها جای گرفتند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که شرایط زمینهای در دو سطح خرد (قوانین) و کلان (عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل ساختاری(زیرساختی)، قابل تفکیک میباشند. نتایج حاضر چارچوبی مناسب و بومی برای پژوهش های مرتبط با حکمرانی خوب الکترونیک در ورزش ایران است که لازم است در جهت توسعه بیشتر سازمان های ورزشی به ابعاد و پیامدهای آن توجه گردد.
Background and Aim: The present study was conducted with the aim of qualitative analysis of good e-government in the Ministry of Sports and Youth.Research Method: The present research method is in terms of developmental purpose and qualitative research in terms of measurement, which has been analyzed using the data theory method of the foundation. Open, axial and selective coding (Strauss and Corbin model) were used to analyze the data.Results: Based on the results, the categories were identified in the form of 28 categories and 62 concept codes. If, and the consequences are in place. Conclusion: The results showed that the background conditions can be distinguished at two levels: micro (laws) and macro (economic factors, political factors, structural factors (infrastructure). The present results are an appropriate and local framework for research related to good e-governance in Iranian sports, which is necessary to pay attention to its dimensions and consequences in order to further develop sports organizations.
Machine summary:
نتيجه گيري: حاضر چارچوبي مناسب و بومي براي پژوهش هاي مرتبط با حکمراني خوب الکترونيک در ورزش ايران است که لازم است در جهت توسعه بيشتر سازمان هاي ورزشي به ابعاد و پيامدهاي آن توجه گردد.
طبق ادبيات ، حکمراني خوب در يک زمينه ورزشي را مي توان به عنوان «چارچوب و فرهنگي که در آن يک سازمان ورزشي خط مشي، اهداف استراتژيک خود را تعيين ميکند، با ذينفعان همکاري ميکند، عملکرد را نظارت ميکند، ريسک ها را ارزيابي و مديريت مي کند، فعاليت ها و پيشرفت هاي به دست آمده را به صورت شفاف مبتني بر اصول ورزشي کارآمد و پايدار گزارش مي کند" (پانکين و ردکينا،٢٠١٨٥).
کميسيون اروپايي (١١ ٢٠١٣) ١٠ اصل براي حکمراني خوب پيشنهاد کرده است که شامل وضوح پيشنهاد/اهداف ، منشور اخلاقي، شناسايي و نقش ذينفعان ، دموکراسي و حداقل استانداردها، هيئت و کميته ها، مديريت ، رويه هاي قضايي/انضباطي، فراگيري و مشارکت جوانان ، اساسنامه ، قوانين و مقررات و ١Budevici-Puiu, ٢Maennig ٣Lastra ٤Hwang ٥Bricknell ٦Rompuy ٧Brooks & Aleem ٨International Sports Organisations ٩Mrkonjic ١M٠avromati ١E١uropean Commission, پاسخگويي و شفافيت مي باشد.
نتايج پژوهش همچنين نشان داد که شرايط مداخله گر در روند ايجاد حکمراني خوب الکترونيک در وزارت ورزش و جوانان شامل اينترنت ، امکانات سخت افزاري، ديدگاه استراتژيک مديران و فرهنگ سازي ميباشد.
Recommendation Rec(2005)8 of the Committee of Ministers to member states on the principles of good governance in sport.
(2015) ‘Investigation of e-government research field:What has been done and how to proceed?’, NISPAcee Journal of Public Administration and Policy, Vol. 23.