Abstract:
سیاست جنایی، گفتمانی چند بعدی است که القاء گر تدابیر واکنشی کیفری از یک سو و توسعه تدابیر غیر کیفری از دیگر سو است. با این حال وقتی دیدگاه واکنشی و کیفری سیاست جنایی غالب گشته و اصل و روشهای اتخاذی در رویه آن هدف شود، سنخ سیاست جنایی به سمت سرکوب و ارعاب پیش رفته و به عبارتی تدابیر کیفری و سزاگرا نسبت به رویکرد های اجتماع محور هژمونی می یابد. حال پرسش اصلی در این پژوهش که سعی در پاسخ آن داریم، جایگاه اندیشه در سیاست جنایی است. وقتی مجازاتها را تفکیک میکنیم و آن را بر اساس ضوابطی چون ایدئولوژی و یا شدت اثر گذاری طبقه بندی می کنیم، سعی نموده ایم اندیشه را در بستر جرم انگاری و نیز تقنین جاری کنیم. این پژوهش نشان میدهد جایگاه اندیشه در سیاست جنایی در فرایند تقنین که قضا و اجرا متاثر از آن خواهد بود، برگرفته از اندیشه ای ایدئولوژیک است که بخشی از آن را ایدئولوژی دینی در برگرفته و مجازاتهایی مثل حدود، قصاص و دیات در آن قرار گرفته است. بخشی دیگر نیز برگرفته از نوعی ایدئولوژی آرمان گرا در پرتو تفکرات انقلابی و سیاسی که در مواقعی محرز و برخی مواقع به صورت ضمنی موثر بر جرم انگاری است. این رویکرد به ویژه نحله های سیاسی حاکم بر این گفتمان وامدار در تقدسگرایی عوامگرایانه است.
Criminal policy is a multidimensional discourse that induces criminal response measures on the one hand and the development of non-criminal measures on the other. However, when the reactionary and criminal view of criminal policy prevails and the principles and methods adopted in it are targeted, the type of criminal policy moves towards repression and intimidation, in other words, criminal and punitive measures dominate the community-based approaches to hegemony. Find. Now the main question in this research that we are trying to answer is the place of thought in criminal policy. When we separate punishments and classify them according to criteria such as ideology or intensity of influence, we have tried to present the idea in the context of criminalization as well as legislation. This study shows that the place of thought in criminal policy in the legislative process, which will be affected by the judiciary and execution, is derived from an ideological thought, part of which is religious ideology, and punishments such as hudud, qisas and diyat in It is located. Another part is derived from a kind of idealistic ideology in the light of revolutionary and political thought, which is sometimes evident and sometimes implicitly influences criminalization. This approach is particularly prevalent in the political schools of thought owed to populist sanctity.
Machine summary:
١-١- مجازات حدي به عنوان شديد ترين نوع مجازات در سياست جنايي سرکوب : هدف و نتيجه با توجه به اينکه مجازات حدي زير مجموعه مجازات هاي ديني است ، بنابراين هدف و برايند آن را نيز بايست در چارچوب نظام عدالت کيفري اسلام مورد واکاوي قرار داد.
از سويي ديگر وقتي روايات در باب بي ضابطگي و تخيير مطلق مطالعه مي گردد، اين اختيار در دست حاکم است که به نوعي حاکم شرع قلمداد شده و از آنچنان عدالتي برخوردار مي باشد که در مقابل هجمه هاي حاکميتي ثابت قدم باشد، اما در حال حاضر که مستند قضا مسندي مأذون مي باشد، چنين عدالتي از سوي قاضي ما مشاهده نمي گردد که با خاطري آسوده از اجراي عدالت اين ميدان وسيع از اختيار را براي وي تعريف کنيم .
چرا که توسعه ي لجام گسيخته ي طرق تحقق رکن مادي اين جرم ، بي توجهي به کيفيت متفاوت تحقق اين جرم در قانون مجازات اسلامي با ساير مصاديق آن در قوانين خاص جزايي، فقدان ضابطه ي عيني و قابل ارزيابي در جهت افتراق ميان متهمي که با وجود ارتکاب افعال مجرمانه متعدد، مشمول مقررات تعدد جرم بوده و از آثار ادغامي کيفر بهره مند است و متهمي که در شرايط مشابه در مظان اتهام افساد في الأرض قرار دارد و در نهايت به کارگيري الفاظ و عباراتي تفسير بردار همچون : « به طور گسترده » و « در حد وسيع » تنها بخشي از چالش ها و ابهام هاي حقوقي- قضايي اين مستند قانوني است .