Abstract:
در سال های اخیر موضوع کارآفرینی فرهنگی به دلیل ماهیت فرهنگی ،اهمیت مقوله فرهنگ و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشورها اهمیت ویژه ای یافته است که با دقت و توجه به اهمیت فرهنگ نقش مهم و حیاتی در ابعاد مختلف توسعه سازمان را خواهد داشت.هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص های توسعه کارآفرینی فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی استان سمنان بوده است. روش پژوهش حاضر ترکیبی اکتشافی (کیفی و کمی) و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی صاحب نظران حوزه کارآفرینی، مدیریت فرهنگی، گردشگری در سازمان میراث فرهنگی، استان سمنان بودند که تعداد 30 نفر از آنها بصورت هدفمند انتخاب شدند.علاوه بر این از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن با روش روایی محتوا و با نظر اساتید ، مورد تأیید و برای سنجش پایایی آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان ضریب آن 88 / 0 حاصل شد.تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش های متعددی همچون نرم افزار اس پی اس اس،آموس نسخه 24 استفاده شده است. روش تحلیل مضمون، به شکل گیری 5 بعد اصلی(مهارت بازاریابی، مهارت فردی، بستر فرهنگی، نوآوری و ساختار) و 26 مولفه منجر شد.
In recent years, cultural entrepreneurship has become particularly important due to its cultural nature, the importance of culture, and its effect on countries' economic growth. Paying attention to the importance of the organization's culture will play an essential and vital role in various aspects of organizational development. The purpose of the present study was to examine the platforms and contexts for developing the Cultural, and Handicrafts Entrepreneurship Organization of Semnan Province. The present study method was a combination of qualitative and quantitative exploratory research and practical research in terms of purpose. The qualitative section's statistical population was experts in entrepreneurship, cultural and tourism management in Cultural Organization of Semnan Province, 30 of whom were purposefully selected. Besides, a researcher-made questionnaire was used, the validity of which was confirmed by the content validity method and with the professors' opinion, and Cronbach's alpha test with a coefficient of 0.88 was used to test the questionnaire's reliability.For qualitative data analysis, various methods such as SPSS, amos 24 software were used. The content analysis method led to the formation of 5 main dimensions (marketing skills, individual skills, cultural context, innovation, and structure) and 26 components.
Machine summary:
بررسي شاخص هاي موثر بر توسعه کارآفريني فرهنگي در سازمان هاي فرهنگي ايران (مورد مطالعه : سازمان ميراث فرهنگي استان سمنان ) 1 سمانه لعله ئي تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٥/٠١ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٧/٠٥ محسن قدمي ٢ محمد تقي ضيائي بيگدلي ٣ عباسعلي قيومي ٤ سيد رضا صالحي اميري ٥ چکيده در سال هاي اخير موضوع کارآفريني فرهنگي به دليل ماهيت فرهنگي ،اهميت مقوله فرهنگ و تاثير آن بر رشد اقتصادي کشورها اهميت ويژه اي يافته است که با دقت و توجه به اهميت فرهنگ نقش مهم و حياتي در ابعاد مختلف توسعه سازمان را خواهد داشت .
اهميت ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري در ايجاد اثرات مثبت اقتصادي در سطح دنيا آشکار شده و دولت هاي مختلف ، اين صنايع را به عنوان عامل مهم توسعه کارآفريني و کاهش نرخ بيکاري مي دانند.
سوال پژوهش نيز عبارت است از: شاخص هاي توسعه کارآفريني فرهنگي در سازمان ميراث فرهنگي استان سمنان کدام است ؟ ١- چارچوب نظري ١-٣- مفهوم کارآفريني تلاش براي مفهوم سازي کارآفريني از مکاتب اقتصادي آغاز گرديده و توسط روانشناسان و سپس جامعه شناسـان و محققـين علم مديريت ادامه يافت (احمدپور،١٣٨٧).
٧- بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضرشناسايي شاخص ها و مولفه هاي توسعه کارآفريني فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي استان سمنان بوده است يافته هاي بخش کيفي پژوهش نشان داد که کارآفريني فرهنگي در ٥ بعد اصلي و ٢٦ مولفه جاي دارد.
يکي از ابعاد اصلي ، مهارت بازاريابي بود که داراي ٦ مولفه بود سازمان ميراث فرهنگي، در بعد مهارت بازاريابي (توسعه کارآفريني فرهنگي) نقش هاي مهمي بر عهده دارد.
Journal of Economics and Entrepreneurship Studies, 13(3): 409-414.