Abstract:
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل بهرهوری مدیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع تاییدی بود. جامعه آماری در مرحه کیفی شامل 12 نفر از خبرگان بود. جامعه آماری بخش کمی نیز مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 199 نفر (102مرد و 97 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نشان داد که مقدار نسبت مجذور خی به درجه آزادی 34/1 و از 5 کوچکتر است پس نشان دهندهی برازش مناسب مدل میباشد. همچنین جذر برآورد واریانس خطای تقریب برابر 061/0، میزان شاخص نکویی برازش برابر 97/0، شاخص تعدیل شدهی نکویی برازش برابر 93/0، شاخص برازندگی تطبیقی برابر 99/0، شاخص نُرم شده برازندگی برابر 99/0، ریشه میانگین مجذور پسماندها برابر 0013/0 و میانگین مجذور پسماندها استاندارد شده برابر 019/0 است، بنابراین شاخصهای برازش مدل اندازهگیری در ناحیه پذیرش هستند و نشان از برازش خوب مدل دارند. در نتیجه این بیانگر همسویی مولفههای مطرح شده با بهرهوری مدیران است، پس مولفههای تشکیل دهندهی متغییر بهرهوری مدیران در سطح اطمینان 99% معنیدار و در قالب مدل مفهومی در کنار یکدیگر، متغیر بهرهوری را به درستی تائید مینمایند. از این رو چنین استنباط میشود که مدل کلی از برازش بالایی برخوردار میباشد.
The aim of this study was to design a productivity model for secondary school principals in Lorestan province. The research method was confirmatory survey. The statistical population in the qualitative stage included 12 experts. The statistical population of the quantitative part was the principals of the second year secondary schools of Lorestan province using Krejcie-Morgan table (199 people (102 men and 97 women) as a statistical sample and were selected by cluster random sampling. Showed that the ratio of chi-square to freedom is 1.34 and less than 5, so it indicates a good fit of the model. Also, the root of estimating the variance of the error of approximation is equal to 0.061, the good fit index is equal to 0.97, the adjusted good fit index is equal to 0.93, the adaptive fit index is equal to 0.99, the normalized fit index is equal to 0.99, the root mean square The wastes are equal to 0.0013 and the mean squared of the standardized wastes is equal to 0.091, so the fit indices of the measurement model are in the acceptance area and indicate a good fit of the model. As a result, this indicates the alignment of the components with the productivity of managers, so the components of the productivity of managers at the level of 99% confidence and in the form of a conceptual model together, approve the productivity variable correctly. Hence, it is inferred that the overall model has a high fit.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره ٥-١: مدل نهايي تحقيق با توجه به شکل (١) بهره وري مديران دوره دوم متوسطه استان لرستان در برگيرنده ي هفت مولفه ي عوامل انگيزشي، عوامل مديريتي، عوامل محيطي، عوامل توانمندسازي، عوامل مقبوليت ، عوامل نوآوري و عوامل سازماني است .
نتايج به دست آمده از پژوهش به وسيله مدل سازي معادلات ساختاري بعد از يافته هاي جمعيت شناختي ، آزمون نرمال بودن جامعه آماري ، طراحي مدل با بهره گيري از تحليل عاملي تاييدي ، نشان دهنده ي تاييد هفت عامل مورد تاييد خبرگان و کارشناسان بود که دربرگيرنده ي عوامل انگيزشي ، عوامل مديريتي ، عوامل محيطي ، عوامل توانمندسازي ، عوامل مقبوليت ، عوامل نوآوري و عوامل سازماني بود پيشنهادها - پيشنهادات در رابطه با مولفه ي عوامل انگيزشي: ١- با توجه به تجزيه و تحليل عوامل انگيزشي و کدهاي مربوط به آن ، عنصر با اهميت و تاثيرگذار در بهره وري، رضايت شغلي کارکنان و افراد سازمان است ، به همين دليل لازم است تا مديران و مسئولين آموزش و پرورش ، براي افزايش بهره وري در مدارس ، رضايت همکاران را مد نظر قرار دهند، براي ايجاد رضايت شغلي مديران دوره دوم متوسطه در مدارس ، افزايش ارزش ، شأن و احترام به آنان ميتواند مورد توجه قرار گيرد، شايسته سالاري در معرفي افراد براي تشويق و تقدير از طرف اداره سبب افزايش رضايت شغلي در بين کارکنان ميشود.
بررسي عوامل مؤثر بر بهره وري نيروي انساني با استفاده از مدل کارت امتيازي متوازن ، فصلنامه پژوهش هاي مديريت منابع انساني ، دوره ٧، شماره ٤، صص ٤٨-٢٧.