Abstract:
هدف:هدف از این پژوهش تبیین اصول ومبانی فلسفی تربیت شهروند الکترونیک می باشد. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و با روش استقرایی انجام شده ومحقق به دنبال درکواستخراج معانی ذاتی موجود در تربیت شهروند الکترونیک بوده است. حوزه پژوهش تحقیق حاضر مشتمل بر کلیه کتب ،مقالات ،اسنادو پژوهش های منتشره در دسترس داخلی وخارجی پیرامون مبانی فلسفی تربیت شهروند الکترونیک است. برای تحلیل داده ها از شیوه کدگذاری موضوعی شامل 3 نوع کدگذاری باز، کدگذاری محوری،کدگذاری انتخابی استفاده شده است و تمام کدهای حاصله حول 4 محور اصلی( مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی ارزش شناختی و انسان شناختی تربیت شهروند الکترونیک می باشد).یافته ها: یافته های تحقیق حاصل از تحلیل کیفی نشان داد که: مهمترین اصول ومبانی فلسفی تربیت شهروند الکترونیک در حوزه معرفت شناختی، هستی شناختی ارزش شناختی و انسان شناختی عبارتند از:در حوزه معرفت شناختی (توانایی استفاده از ابزارهای الکترونیکی از جمله رایانه واینترنت ،کار با فرم های آنلاین ،خرید اینترنتی ،انجام امور بانکی وسایر امور روزانه مربوط به شهروندی الکترونیکی در دنیای دیجیتال در حوزه هستی شناختی (کسب هویت فردی و اجتماعی وزندگی مسالمت آمیز در جامعه جهانی شاخص شهروند الکترونیک) در حوزه ارزش شناختی(احترام به ارزش ها آداب سنت ها و عقاید سایر شهروندان وهمزیستی مسالمت آمیز،، تبیین وظایف اخلاقی شهروندی الکترونیک درفضای مجازی)ودر حوزه انسان شناختی (طراحی برنامه های تربیت شهروندی با توجه به ویژگی های انسان می باشد).
Objective: The purpose of this study is to explain the philosophical principles and foundations of e-citizen education. This research has been done using a qualitative approach and inductive method and the researcher has sought to understand and extract the intrinsic meanings in e-citizen education. The field of research of the present research includes all books, articles, documents and published researches available internally and externally on the philosophical foundations of e-citizenship education. For data analysis, thematic coding method including 3 types of open coding, axial coding, selective coding has been used and all the resulting codes revolve around 4 main axes (epistemological, ontological, ontological and anthropological foundations of e-citizen education).Findings: The findings of the research resulting from qualitative analysis showed that: The most important philosophical principles and foundations of e-citizenship education in the field of epistemology, ontological ontology and anthropology are: in the field of epistemology (ability to use electronic tools including computers and the Internet , Working with online forms, online shopping, banking and other daily affairs related to e-citizenship in the digital world in the field of ontology (gaining individual and social identity and peaceful life in the global community of e-citizen index) in the field of cognition (respect for Values, customs, traditions and beliefs of other citizens and peaceful coexistence, explaining the moral duties of e-citizenship in cyberspace (and in the field of anthropology (designing citizenship education programs according to human characteristics)
Machine summary:
براي تحليل داده ها از شيوه کدگذاري موضوعي شــامل ٣ نوع کدگذاري باز، کدگذاري محوري،کدگذاري انتخابي اســتفاده شــده اســت و تمام کدهاي حاصــله حول ٤ محور اصلي(تبيين مباني معرفت شناختي، هستي شناختي ارزش شناختي و انسان شناختي تربيت شهروند الکترونيک مي باشد) مراحل اجراي پژوهش براي استفاده از روش تحليل کيفي استقرايي مبتني بر نظريه مايرينگ ، در اين پژوهش ابتدا سوالاتي اساسي به شرح زير مطرح مي شود: ١- مباني معرفت شناختي تربيت شهروند الکترونيک چگونه مي باشد؟ ٢- مباني هستي شناختي تربيت شهروند الکترونيک چگونه مي باشد؟ ٣- مباني ارزش شناختي تربيت شهروند الکترونيک چگونه مي باشد؟ ٤- مباني انسان شناختي تربيت شهروند الکترونيک چگونه مي باشد؟ ســپس با بهره گيري از مباني نظري موجود جنبه هاي تحليل و مقوله ها مشــخص شــده و نهايتا با کدگذاري مقوله ها، محقق در مسير پاسخگويي به سوالات در خصوص موضوع تحقيق است ، قدم بر مي دارد.
(نصر،١٣٨٧) نگاه و رويکردهاي افراد بشري در ادامه محقق کد مفاهيم استخراج شده مربوط به مباني معرفت شناختي تربيت شهروند الکترونيک را همدسته نموده و با روش استقرايي به صورت کدمفاهيم جايگزين يا مولفه ها در جدول (٤-٢)قرار داده است .
در ادامه محقق کد مفاهيم استخراج شده مربوط به تبيين مباني فلسفي هستي شناختي تربيت شهروند الکترونيک را همدسته نموده و با روش استقرايي به صورت کدمفاهيم جايگزين يا مولفه ها در جدول (٤-٤)قرار داده است .
(فتحي واجارگاه ، ١٣٩٠) محور در ادامه محقق کد مفاهيم استخراج شده مربوط به تبيين مباني فلسفي انسان شناختي تربيت شهروند الکترونيک را همدسته نموده و با روش استقرايي به صورت کدمفاهيم جايگزين يا مولفه ها در جدول (٤-٨)قرار داده است .